Black Friday, przypadający w tym roku 29 listopada, to czas, kiedy sklepy oferują liczne promocje. Jednak, jak zauważa prof. Radosław Mącik z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, obniżki przekraczające 30 proc. mogą budzić nieufność. W Polsce, gdzie tradycja ta nie jest tak silna jak w USA, rabaty rzędu 10-15 proc. są uznawane za znaczące.
Pandemia zmieniła podejście Polaków do zakupów. Coraz więcej osób wybiera zakupy online, co potwierdzają badania UCE Research i PMR Market Experts. 64,2 proc. Polaków planuje skorzystać z promocji Black Friday, z czego 48 proc. zamierza kupować wyłącznie przez internet.
Prof. Mącik podkreśla, że zakupy pod wpływem impulsu nie zawsze są złe, ale przestrzega przed kompulsywnym kupowaniem, które może prowadzić do problemów finansowych. - Większość konsumentów nie jest mnichami, nie musi wszystkiego sobie odmawiać. Czarnopiątkowe promocje mogą być okazją do zakupów, które planowaliśmy od dłuższego czasu, a same zakupy — rodzajem nagrody i pozytywnego bodźca — stwierdził ekonomista.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ekonomista zwrócił również uwagę na zmieniające się zwyczaje zakupowe, które "wymusiła" na nas epidemia koronawirusa. Jego zdaniem tradycyjne sklepy to coraz częściej showroomy, czyli salony wystawowe. Sklepy stacjonarne stają się miejscami, gdzie klienci mogą obejrzeć produkty, które następnie kupują online.
Dzisiejsze sklepy staną się miejscem, gdzie będziemy oglądać przedmioty, które następnie zamówimy lub kupimy przez internet - cytuje słowa eksperta PAP.
Ochrona konsumentów i środowiska
Prof. Mącik przypomina o dyrektywie Omnibus, która wymaga informowania konsumentów o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni przed obniżką. Zwraca też uwagę na konsekwencje środowiskowe naszych decyzji zakupowych, szczególnie w kontekście szybko zmieniającej się mody i tekstyliów. "Nie kupujmy tylko dlatego, że jest promocja" - przestrzega.
Warto również zwracać uwagę na zjawisko downsizingu w branży spożywczej, gdzie opakowania są zmniejszane, co może wprowadzać w błąd. - Przed zakupem warto sprawdzać cenę za litr albo za kilogram, a nie tylko za samo opakowanie — dodaje Mącik.
Black Friday to okazja do zakupów, ale warto podejść do niej z rozwagą, by uniknąć niepotrzebnych wydatków. Najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie listy artykułów, które chcielibyśmy kupić i trzymanie się jej. Dzięki temu unikniemy zakupu rzeczy, których nie potrzebujemy.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.