Black Friday. Ekspert radzi jak nie dać się zwieść promocjom

Obniżki powyżej 30 proc. w Black Friday mogą być podejrzane, ostrzega ekonomista prof. Radosław Mącik w rozmowie z Polską Agencją Prasową. Polacy coraz częściej szukają okazji w internecie, ale warto zachować ostrożność.

Black Friday. Co powinno wzbudzić naszą czujność?Black Friday. Co powinno wzbudzić naszą czujność?
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2023@VIEWpress
oprac.  AWWA

Black Friday, przypadający w tym roku 29 listopada, to czas, kiedy sklepy oferują liczne promocje. Jednak, jak zauważa prof. Radosław Mącik z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, obniżki przekraczające 30 proc. mogą budzić nieufność. W Polsce, gdzie tradycja ta nie jest tak silna jak w USA, rabaty rzędu 10-15 proc. są uznawane za znaczące.

Pandemia zmieniła podejście Polaków do zakupów. Coraz więcej osób wybiera zakupy online, co potwierdzają badania UCE Research i PMR Market Experts. 64,2 proc. Polaków planuje skorzystać z promocji Black Friday, z czego 48 proc. zamierza kupować wyłącznie przez internet.

Prof. Mącik podkreśla, że zakupy pod wpływem impulsu nie zawsze są złe, ale przestrzega przed kompulsywnym kupowaniem, które może prowadzić do problemów finansowych. - Większość konsumentów nie jest mnichami, nie musi wszystkiego sobie odmawiać. Czarnopiątkowe promocje mogą być okazją do zakupów, które planowaliśmy od dłuższego czasu, a same zakupy — rodzajem nagrody i pozytywnego bodźca — stwierdził ekonomista.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ile Polacy wydają miesięcznie? Padły konkretne kwoty

Ekonomista zwrócił również uwagę na zmieniające się zwyczaje zakupowe, które "wymusiła" na nas epidemia koronawirusa. Jego zdaniem tradycyjne sklepy to coraz częściej showroomy, czyli salony wystawowe. Sklepy stacjonarne stają się miejscami, gdzie klienci mogą obejrzeć produkty, które następnie kupują online.

Dzisiejsze sklepy staną się miejscem, gdzie będziemy oglądać przedmioty, które następnie zamówimy lub kupimy przez internet - cytuje słowa eksperta PAP.

Ochrona konsumentów i środowiska

Prof. Mącik przypomina o dyrektywie Omnibus, która wymaga informowania konsumentów o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni przed obniżką. Zwraca też uwagę na konsekwencje środowiskowe naszych decyzji zakupowych, szczególnie w kontekście szybko zmieniającej się mody i tekstyliów. "Nie kupujmy tylko dlatego, że jest promocja" - przestrzega.

Warto również zwracać uwagę na zjawisko downsizingu w branży spożywczej, gdzie opakowania są zmniejszane, co może wprowadzać w błąd. - Przed zakupem warto sprawdzać cenę za litr albo za kilogram, a nie tylko za samo opakowanie — dodaje Mącik.

Black Friday to okazja do zakupów, ale warto podejść do niej z rozwagą, by uniknąć niepotrzebnych wydatków. Najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie listy artykułów, które chcielibyśmy kupić i trzymanie się jej. Dzięki temu unikniemy zakupu rzeczy, których nie potrzebujemy.

Wybrane dla Ciebie
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk