Z dniem 1 stycznia 2025 r. wprowadzono obowiązek stosowania e-Doręczeń dla organów administracji rządowej i samorządowej, ZUS, KRUS oraz NFZ. System ten ma na celu usprawnienie komunikacji między urzędami a przedsiębiorcami, umożliwiając przesyłanie decyzji w formie elektronicznej. Po 14 dniach od wpłynięcia informacji na skrzynkę dokument uznawany jest za doręczony, co wpływa na bieg terminów, np. odwołań.
Mimo korzyści płynących z elektronicznej komunikacji, zainteresowanie przedsiębiorców jest znikome. Jak podaje "Rzeczpospolita", zaledwie 84 848 z ponad 740 tys. firm wpisanych do KRS utworzyło adres do e-Doręczeń. W przypadku przedsiębiorców z CEIDG, skrzynki założyło 236 047 podmiotów. To niewiele, biorąc pod uwagę, że nowe firmy rejestrujące się w KRS i CEIDG po 1 stycznia automatycznie zakładają takie skrzynki.
Adwokat Piotr Owczarek z kancelarii CGO Legal Chajdas Gawlak Owczarek podkreśla, że wprowadzenie e-Doręczeń to ważny krok w cyfryzacji administracji. System ten zwiększa pewność i efektywność obiegu dokumentów, eliminując ryzyko zagubienia przesyłek. Dodatkowo pełne wdrożenie pozwoli na ograniczenie kosztów związanych z wysyłką, drukiem i zużyciem papieru.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Założeniem tego rozwiązania jest zwiększenie pewności i efektywności obiegu dokumentów. Takie doręczenia są szybsze, możliwe do śledzenia i pozbawione niektórych ryzyk, jak chociażby zagubienia przesyłki czy listu w procesie doręczenia tradycyjnego - cytuje Piotra Owczarka Polska Agencja Prasowa.
Przyszłość cyfryzacji
Choć system e-Doręczeń nie jest jeszcze w pełni wdrożony, stanowi istotny element cyfryzacji administracji i wymiaru sprawiedliwości. Jego celem jest nie tylko usprawnienie komunikacji, ale także redukcja kosztów i zwiększenie efektywności procesów administracyjnych.
Wprowadzenie tego rozwiązania to kolejny krok w kierunku nowoczesnej, cyfrowej administracji publicznej, co jak widać, nie odbywa się bez problemów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.