Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Anna Wajs-Wiejacka | 

Chętnych na e-Doręczenia brakuje. Dane nie pozostawiają złudzeń

11

Termin na ustanowienie adresu do e-Doręczeń dla firm z KRS mija we wtorek, ale zainteresowanie jest niewielkie - informuje "Rzeczpospolita".

Chętnych na e-Doręczenia brakuje. Dane nie pozostawiają złudzeń
Nikłe zainteresowanie e-Doręczeniami (Getty Images, Thomas Trutschel)

Z dniem 1 stycznia 2025 r. wprowadzono obowiązek stosowania e-Doręczeń dla organów administracji rządowej i samorządowej, ZUS, KRUS oraz NFZ. System ten ma na celu usprawnienie komunikacji między urzędami a przedsiębiorcami, umożliwiając przesyłanie decyzji w formie elektronicznej. Po 14 dniach od wpłynięcia informacji na skrzynkę dokument uznawany jest za doręczony, co wpływa na bieg terminów, np. odwołań.

Mimo korzyści płynących z elektronicznej komunikacji, zainteresowanie przedsiębiorców jest znikome. Jak podaje "Rzeczpospolita", zaledwie 84 848 z ponad 740 tys. firm wpisanych do KRS utworzyło adres do e-Doręczeń. W przypadku przedsiębiorców z CEIDG, skrzynki założyło 236 047 podmiotów. To niewiele, biorąc pod uwagę, że nowe firmy rejestrujące się w KRS i CEIDG po 1 stycznia automatycznie zakładają takie skrzynki.

Adwokat Piotr Owczarek z kancelarii CGO Legal Chajdas Gawlak Owczarek podkreśla, że wprowadzenie e-Doręczeń to ważny krok w cyfryzacji administracji. System ten zwiększa pewność i efektywność obiegu dokumentów, eliminując ryzyko zagubienia przesyłek. Dodatkowo pełne wdrożenie pozwoli na ograniczenie kosztów związanych z wysyłką, drukiem i zużyciem papieru.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 27.03
Założeniem tego rozwiązania jest zwiększenie pewności i efektywności obiegu dokumentów. Takie doręczenia są szybsze, możliwe do śledzenia i pozbawione niektórych ryzyk, jak chociażby zagubienia przesyłki czy listu w procesie doręczenia tradycyjnego - cytuje Piotra Owczarka Polska Agencja Prasowa.

Przyszłość cyfryzacji

Choć system e-Doręczeń nie jest jeszcze w pełni wdrożony, stanowi istotny element cyfryzacji administracji i wymiaru sprawiedliwości. Jego celem jest nie tylko usprawnienie komunikacji, ale także redukcja kosztów i zwiększenie efektywności procesów administracyjnych.

Wprowadzenie tego rozwiązania to kolejny krok w kierunku nowoczesnej, cyfrowej administracji publicznej, co jak widać, nie odbywa się bez problemów.

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Kara za zwroty na Zalando. Musiała zrezygnować z dalszych zakupów
E-doręczenia to system, który ma usprawnić wymianę korespondencji. Jak działa?
Ceny u dentystów rosną. Jest coraz gorzej
Jak wybrać odpowiedni magazyn energii? Przewodnik dla początkujących
Renta po zawale serca. Ponad 200 zł miesięcznie
Czym charakteryzuje się praca zdalna i jakie wyzwania przynosi?
Kontrola w Biedronce. Zamiast kurzych jajek w środku były Kinder Niespodzianki
Pogoda w Lublinie. Prognoza na środę, 2 kwietnia 2025. Przyjemna wiosenna aura
Zarobki Zełenskiego rosną mimo wojny. Ujawnił dochody rodziny
Kryzys jajeczny w USA. Co zrobi Polska?
Podano cenę za dom ze "Złotopolskich". Ilość udogodnień robi wrażenie
Tyle zarabia zastępca kierownika. Słowacka Biedronka szuka ludzi do pracy
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić