Chińczycy chcą kupić MediaMarkt. Oferta na 2,2 mld euro już na stole
Doskonale znane w Polsce niemieckie sklepy sieci MediaMarkt już niedługo mogą przejść w ręce chińskiej spółki JD.com – jednej z największych na świecie platform do sprzedaży online. Spółka Ceconomy, do której należą popularne supermarkety, potwierdziła, że negocjacje są na bardzo zaawansowanym etapie.
Jak poinformowała agencja Reutera, chińska spółka JD.com, gigant na rynku e-commerce, prowadzi bardzo zaawansowane negocjacje w sprawie kupna niemieckiego podmiotu Ceconomy, do którego należą sklepy sieci MediaMarkt i Saturn.
Oferta jest bardzo atrakcyjna. Strona chińska proponuje aż 4,60 euro za jedną akcję Ceconomy. Dla porównania – w poniedziałkowy poranek po rozpoczęciu sesji, jedna akcja na giełdzie kosztowała 4,16 euro.
To oznacza, że akcje spółki zostałby nabyte za zawrotną sumę 2,2 mld euro. Ceconomy potwierdziło, że rozmowy są w toku, ale do podpisania dokumentów póki co nie doszło.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Ludzie mają inne hobby". Zandberg komentuje wyniki nowego sondażu WP
Reuters podkreśla, że ani główni udziałowcy Ceconomy – rodzina Kellerhalsów i holding Haniel z Duisburga – ani mniejsi akcjonariusze, tacy jak Meridian, Beisheim czy Freenet, nie odnieśli się do doniesień o możliwym przejęciu.
Rodzina Kellerhalsów to spadkobiercy Ericha Kellerhalsa, współzałożyciela MediaMarkt. Przedsiębiorcy posiadają około 30 proc. udziałów w spółce Ceconomy, którą kontrolują poprzez wehikuł inwestycyjny (czyli strukturę, przez którą inwestorzy pośrednio posiadają akcje). Holding Haniel ma natomiast 17 proc., a 36,3 proc. akcji znajduje się w wolnym obrocie
Handel w internecie się opłaca
Spłka Ceconomy, właściciel MediaMarkt i Saturn, w ostatnim roku osiągnęła 22,4 mld euro przychodów, z czego 5,1 mld pochodziło ze sprzedaży online. A to właśnie sprzedaż przez internet jest specjalnością chińskiego giganta.
JD.com, założony w 1998 roku i działający online od 2004, to jeden z największych graczy e-commerce w Chinach, coraz mocniej interesujący się Europą – czego dowodem są negocjacje w sprawie przejęcia MediaMarkt.
Sklepy tej sieci są niezwykle popularne wśród polskich konsumentów. Na ten moment na terenie całego kraju znajduje się ok. 80 wielkopowierzchniowych marketów z logiem MediaMarkt.