Co to jest opłata paliwowa?
Opłata paliwowa została wprowadzona w Polsce jako element polityki fiskalnej mającej na celu finansowanie infrastruktury drogowej. Pierwsze wzmianki o opłacie pojawiły się w kontekście ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym. Zgodnie z przepisami, stawki opłaty paliwowej są corocznie aktualizowane w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Jaka jest wysokość opłaty paliwowej?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Opłata paliwowa jest jednym z wielu składników ceny paliwa na stacjach. W 2025 roku stawki opłaty paliwowej wzrosły o ponad 3 proc., co może wpłynąć na ceny paliw na stacjach w Polsce. Dla benzyn silnikowych stawka wyniesie 202,20 zł za 1000 litrów, a dla olejów napędowych 436,07 zł za 1000 litrów. Dla gazów takich jak CNG i LPG stawka wyniesie 246,87 zł za 1000 kg.
Czytaj także: Kierowcy których samochodów są najbardziej agresywni? Pierwsze miejsce nie będzie zaskoczeniem
Opłata paliwowa stanowi obecnie 3 proc. ceny benzyny 95 i 6 proc. ceny litra diesla. Choć podwyżka wydaje się niewielka, to w skali roku może znacząco wpłynąć na wydatki kierowców. Warto zauważyć, że opłata paliwowa jest tylko jednym z wielu składników ceny paliwa, obok akcyzy, VAT-u i marży detalicznej.
Opłata paliwowa to jedna ze składowych cen paliw
Obecnie koszt zakupu paliwa w rafinerii stanowi mniej niż połowę jego ostatecznej wartości przy dystrybutorze. Dla benzyny 95 jest to 49 proc., a dla oleju napędowego 48 proc.
Cena paliwa, którą widzimy na stacjach, to wynik złożonego procesu, w którym uczestniczy wiele czynników. Podstawowe składniki ceny paliwa to koszt zakupu w rafinerii, akcyza, podatek VAT, marża detaliczna, opłata paliwowa oraz opłata emisyjna. Każdy z tych elementów ma swoje znaczenie i wpływa na ostateczną cenę, którą płacimy przy dystrybutorze.
Na co idą środki z opłaty paliwowej?
Opłata paliwowa ma istotne znaczenie dla finansów publicznych, ponieważ 76,9 proc. przychodów z tej opłaty trafia do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Fundusz ten jest kluczowy dla realizacji inwestycji drogowych, które mają na celu poprawę infrastruktury transportowej w Polsce. Dodatkowo, 19,45 proc. wpływów zasila Fundusz Kolejowy, a 3,65 proc. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki temu możliwe jest finansowanie projektów, które mają na celu rozwój transportu publicznego i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Podwyżki opłaty paliwowej często wywołują kontrowersje wśród społeczeństwa. Kierowcy obawiają się, że wzrost cen paliw wpłynie na ich codzienne wydatki, co może prowadzić do zwiększenia kosztów życia. Opozycja polityczna regularnie krytykuje rząd za wprowadzanie podwyżek, argumentując, że obciążają one obywateli. Z drugiej strony, rząd podkreśla, że podwyżki są zgodne z ustawą o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym, a ich celem jest dostosowanie stawek do inflacji i wsparcie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych.
Opłata paliwowa, choć często postrzegana jako dodatkowe obciążenie finansowe, ma również swoje pozytywne aspekty. Środki z opłaty paliwowej są przeznaczane na rozwój infrastruktury transportowej, co może przyczynić się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. Inwestycje w transport publiczny i kolejowy mogą zachęcać do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu, co jest istotne w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi.
Patrząc w przyszłość, opłata paliwowa może ulec dalszym zmianom, w zależności od polityki rządu i sytuacji gospodarczej. Wzrost inflacji i zmiany w polityce energetycznej mogą wpłynąć na wysokość tej opłaty. Nie bez znaczenia mogą być dalsze zmiany w unijnym systemie ETS, który może wymusić zwiększenie obciążeń dla kierowców poruszających się samochodami wyposażonymi w silniki spalinowe.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.