Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez SW Research na zlecenie Empiku, Polacy najczęściej przygotowują świąteczne upominki dla swoich partnerów lub partnerek (75 proc.), dzieci (73 proc.) oraz rodziców - informuje Polska Agencja Prasowa. Wśród dorosłych najpopularniejszymi prezentami są kosmetyki, odzież i książki, natomiast dzieci najczęściej otrzymują zabawki i słodycze.
Badanie ujawnia, że 43 proc. Polaków kupuje prezenty dla mamy, a 27 proc. dla taty. Większość z nas wybiera prezenty bez wyraźnych wskazówek od bliskich, stawiając na sprawdzone i uniwersalne opcje. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, dorośli znajdą pod choinką kosmetyki, odzież i akcesoria modowe, a dzieci - zabawki, słodycze, ubrania i książki.
Zdecydowana większość Polaków planuje przeznaczyć na prezenty kilkaset złotych. Najwięcej, bo 39 proc. badanych, zamierza kupić więcej niż pięć upominków, a średni koszt jednego prezentu wynosi zazwyczaj od 51 do 100 zł. Mężczyźni, choć kupują mniej prezentów niż kobiety, częściej wydają na jeden prezent ponad 300 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mimo że 84 proc. Polaków lubi kupować prezenty, 60 proc. przyznaje, że czasem ma problem z ich wyborem. Tylko 15 proc. respondentów mówi wprost, co chciałoby dostać, a co trzeci daje jedynie ogólne sugestie. 65 proc. badanych woli samodzielnie kupować to, co im się podoba, a ponad połowa nie chce sprawiać kłopotu bliskim, prosząc o konkretny prezent. Wyniki pokazują, że 68 proc. Polaków skupia się na znalezieniu prezentów dla rodziny, a o sobie myśli w drugiej kolejności.
Jednocześnie "Portal Spożywczy" przywołując badania IRBIS przekonuje, że średnie wydatki świąteczne przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce wyniosą 1575,95 zł. Z wspomnianej kwoty co najmniej połowa ma zostać wydana na prezenty.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1000 dorosłych respondentów w dniach 8-18 listopada 2024 r. przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.