W 2025 r. wartość rynku karmy i przysmaków dla zwierząt domowych w Polsce przekroczy 5 mld zł. W ubiegłym przekroczył on 4,9 mld zł, co oznacza 10 proc. wzrost, porównując dane rok do roku. Jak informuje "Puls Biznesu", cytowany przez Polską Agencję Prasową, sprzedaż napędza nie tylko rosnący popyt, ale także promocje oraz zainteresowanie produktami specjalistycznymi i premium.
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych (FEDIAF), w Polsce mieszka obecnie 8 mln psów i 7 mln kotów. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba ta wzrosła o milion. W 2024 r. wartość rynku karmy wyniosła 4,9 mld zł, co oznacza 10-procentowy wzrost rok do roku, jak podaje platforma YouGov.
Maciej Przeździak, sekretarz generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych Polkarma, zauważa, że w Polsce, podobnie jak w całej Europie, obserwujemy trend humanizacji zwierząt domowych oraz zastępowania posiadania dzieci posiadaniem zwierząt.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W wyniku obu tych trendów Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na swoich pupili - mówi Przeździak, cytowany przez PAP.
Czytaj też: Jest nowy sondaż CNN. Amerykanie ocenili Trumpa
Karma zamiast resztek
Coraz częściej właściciele zwierząt wybierają gotową, pełnowartościową karmę zamiast resztek. Na dynamikę rynku wpływa także inflacja oraz zróżnicowanie kanałów dystrybucji. Sieci handlowe poszerzają ofertę dla właścicieli zwierząt, co zwiększa konkurencję i dostępność produktów.
Po pandemii COVID-19 zauważalny jest szybki rozwój e-commerce oraz specjalistycznych sklepów zoologicznych online. To również przyczynia się do wzrostu rynku karmy dla zwierząt domowych w Polsce. "Puls Biznesu" podkreśla, że te zmiany w handlu detalicznym napędzają konkurencję i zwiększają dostępność produktów dla właścicieli zwierząt.