Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Mateusz Domański
Mateusz Domański | 

Król drożyzny powraca. Może być jeszcze gorzej

0

Analiza prawie pół tysiąca cen detalicznych pozwoliła wysnuć wniosek, że w styczniu br. masło zdrożało o ponad 29 proc. rok do roku. Jednocześnie sieci handlowe ograniczyły promocje na ten produkt. Niestety, najgorsze może dopiero nadejść.

Król drożyzny powraca. Może być jeszcze gorzej
Niepokojące informacje ws. cen masła. (Getty Images)

W informacji MondayNews zaznaczono, że "z najnowszego raportu Hiper-Com Poland i Grupy Blix wynika, że w styczniu br. masło w sklepach podrożało średnio o 29,2 proc. rdr.".

To wynik podobny do grudniowego, co wskazuje, że produkt ten znów znalazł się w mocnym trendzie wzrostowym. Raport powstał w oparciu o analizę blisko pół tysiąca cen detalicznych (regularnych i promocyjnych) masła z przeszło 540 sklepów - podkreślono.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czym Paulina Krupińska i Sebastian Karpiel-Bułecka się różnią? "Jestem łagodną osobą? Nie, ja nie dam sobie w kaszę dmuchać"

Do tego, co dzieje się cenami masła odniósł się Piotr Biela z Grupy Blix.

Masło znowu drastycznie drożeje w ostatnim czasie. Jest to efekt rosnących cen surowców w Europie i na rynkach światowych. Jednak nie idą one w parze z powiększającymi się marżami sieci handlowych czy producentów. Wręcz przeciwnie, sieci handlowe, starając się ograniczyć wzrost cen tego produktu, rezygnują z dużej części swojej marży. Jednocześnie budują atrakcyjność oferty dla klienta - powiedział, cytowany przez MondayNews.

Konsumenci powinni przygotować się na to, że jeśli sytuacja rynkowa się nie ustabilizuje, ceny przed Wielkanocą mogą nadal rosnąć. Dynamika wzrostu może jednak ulec spowolnieniu.

Jeśli obecne tendencje inflacyjne oraz wzrost kosztów produkcji utrzymają się, możemy spodziewać się dalszego wzrostu cen. W przypadku stabilizacji kosztów surowców i większej konkurencji między sieciami, ceny mogą się unormować. Kluczowe będzie obserwowanie strategii największych graczy na rynku oraz zmian w strukturze kosztów produkcji - dodała - dodała Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Mniej promocji na masło

Analiza pokazuje, że w styczniu sieci handlowe zorganizowały o 11,6 proc. mniej promocji na masło niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największy spadek odnotowano w supermarketach, gdzie liczba akcji promocyjnych zmniejszyła się o 22,7 proc. rok do roku.

Znaczne ograniczenia wystąpiły także w sklepach convenience, gdzie liczba promocji spadła o 21,9 proc., oraz w hipermarketach, które zmniejszyły je o 10,7 proc. W mniejszym stopniu ograniczyły je sklepy cash & carry, gdzie odnotowano redukcję o 6,7 proc. Jedyną kategorią sklepów, która zwiększyła liczbę promocji, były dyskonty - w ich przypadku liczba akcji promocyjnych wzrosła o 12,5 proc. rok do roku.

Masło to produkt o dużej wrażliwości cenowej, a wzrost jego ceny sprawia, że sieci mogą ograniczać promocje, by nie zmniejszać marż. Możliwe, że sklepy przekierowują takie akcje na inne produkty, które są bardziej dochodowe lub na których można lepiej przyciągnąć potencjalnych klientów. Sieci mogą próbować ograniczyć agresywne promocje na masło, aby nie przyzwyczajać konsumentów do zbyt niskich cen, szczególnie w sytuacji, gdy koszty zakupu od producentów rosną - skomentował dr Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku, cytowany w komunikacie MondayNews.
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Ceny pączków w kawiarni o. Rydzyka. Tak smakują
Pączki za grosze? Ekspert: Nie ma możliwości
Nagrał starszą kobietę w Lidlu. Sieć odpowiada
Nagłe wieści z Lidla i Biedronki. Już brakuje na to słów
Szok, ile musieli zapłacić za prąd. "Opłaty wzrosły o 1500 proc."
Tłusty czwartek. Nagranie z zaplecza Biedronki. Reakcja pracownicy
Zadłużenie cukierni wzrosło o 23 proc. Alarmujące dane
Spór o pieniądze trwa. Gminy i Skarb Państwa spotkały się w sądzie
Kapitał zakładowy to fundament wielu współczesnych przedsiębiorstw
Dobry biznesplan to klucz do sukcesu. Co powinien zawierać?
JPK_VAT to klucz do uszczelnienia systemu podatkowego. Na czym polega?
Wirtualne biuro to ciekawa propozycja dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić