Młodzi Polacy masowo polują na promocje. Oszczędzanie sposobem na życie
Coraz więcej młodych Polaków zwraca uwagę na promocje podczas codziennych zakupów. Według raportu UCE RESEARCH i Shopfully jedna trzecia osób w wieku 18–25 lat deklaruje, że od 20 proc. do 40 proc. ich koszyka stanowią produkty kupione w obniżonych cenach. Eksperci podkreślają, że rabaty stają się wabikiem dla młodych konsumentów.
Z raportu UCE RESEARCH i Shopfully "Młodzi Polacy na zakupach. Edycja IV" wynika, że 32,5 proc. osób w wieku 18–25 lat robi od 20 proc. do 40 proc. codziennych zakupów w promocjach. Najczęściej są to młodzi z dochodami 3000–4999 zł, ze średnim wykształceniem, mieszkający w małych miejscowościach (5–19 tys. mieszkańców).
26,5 proc. ankietowanych kupuje w promocjach 40–60 proc. produktów, co pokazuje, że rabaty stają się dla nich naturalną częścią koszyka. To często studenci lub osoby na początku kariery, które chcą kupować więcej lub produkty lepszej jakości przy ograniczonym budżecie.
Skrajne wartości są rzadziej spotykane: 10,7 proc. ankietowanych deklaruje zakupy w promocjach w 60–80 proc. przypadków, 4,1 proc. – w 80–100 proc., 12,6 proc. kupuje w promocji mniej niż 20 proc. produktów. 13,6 proc. respondentów nie potrafiło określić udziału promocji w swoich zakupach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szczury we Wrocławiu. "To jest jakaś masakra"
Promocje to realne oszczędności dla młodych
Eksperci podkreślają, że umiarkowany udział promocji (20–40 proc.) odzwierciedla racjonalne gospodarowanie budżetem w grupie o średnich dochodach i specyfikę polskiego rynku, gdzie wiele produktów – żywność, kosmetyki i środki czystości – regularnie trafia na przeceny.
Młodzi konsumenci traktują promocje nie jako dodatkowy bonus, ale wręcz jako naturalny element procesu zakupowego. Dla nich normalne jest, że znacząca część koszyka pochodzi z przecen. Promocje dają im realne oszczędności i możliwość kupienia więcej lub lepiej w tej samej cenie – tłumaczy na łamach portalu Property News Robert Biegaj, współautor badania i członek kadry menedżerskiej w firmie Shopfully.
Promocje pozostają ważnym kryterium wyboru sklepu lub marki, a sieci mogą je wykorzystać do budowania relacji z klientami poprzez aplikacje lojalnościowe, oferty spersonalizowane lub akcje typu "oferta tygodnia".