Mniej niż w zeszłym roku. Świąteczne wydatki Polaków

Blisko 46 proc. Polaków zamierza wydać na święta mniej niż w ubiegłym roku, wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Najwięcej oszczędności planowanych jest na napojach alkoholowych.

Świąteczne zakupy. Polacy zamierzają oszczędzaćŚwiąteczne zakupy. Polacy zamierzają oszczędzać
Źródło zdjęć: © Getty Images | Hispanolistic
Anna Wajs-Wiejacka

Z raportu UCE Research i Shopfully, na który powołuje się Polska Agencja Prasowa, wynika, że 45,8 proc. Polaków planuje zmniejszyć wydatki na wielkanocne zakupy w porównaniu do zeszłego roku. Najwięcej, bo 38,8 proc. ankietowanych, zamierza oszczędzać na napojach alkoholowych.

W badaniu przeprowadzonym przez UCE Research i Shopfully, 34,9 proc. respondentów nie planuje ograniczać wydatków, a 9,8 proc. podejmie decyzję tuż przed zakupami. 9,5 proc. nie jest pewne, jak rozplanować świąteczny budżet.

Robert Biegaj z Shopfully zauważa, że blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć wydatki, co świadczy o niepewności konsumentów. - Polacy widzą, że ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną — podkreśla Biegaj, cytowany przez PAP.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Poseł PiS skłamał w studiu telewizyjnym. Wszystko pokazało nagranie

Zmiany w preferencjach zakupowych

W zeszłorocznym badaniu 53 proc. osób deklarowało ograniczenie wydatków. - Mimo wszystko sytuacja się poprawiła — ocenia Biegaj, dodając, że w ubiegłym roku Polacy byli zmęczeni zaciskaniem pasa i w święta postanowili sobie pofolgować.

Ankietowani wskazali także inne kategorie, w których planują oszczędności: 38,4 proc. na wszystkie świąteczne sprawunki, 34,1 proc. na ozdoby, 33,6 proc. na artykuły spożywcze, a 27,1 proc. na prezenty.

Wzrost cen i ograniczenia

Biegaj zauważa, że ceny przed świętami mogą jeszcze wzrosnąć. - W marcu i na początku kwietnia produkty w sieciach handlowych znowu wyraźnie zdrożały — mówi ekspert.

Dodatkowo 17,4 proc. badanych planuje ograniczyć wizyty w restauracjach, kawiarniach, kinach czy teatrach. Badanie przeprowadzono na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat w dniach 2-3 kwietnia.

Wybrane dla Ciebie
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk