Z raportu UCE Research i Shopfully, na który powołuje się Polska Agencja Prasowa, wynika, że 45,8 proc. Polaków planuje zmniejszyć wydatki na wielkanocne zakupy w porównaniu do zeszłego roku. Najwięcej, bo 38,8 proc. ankietowanych, zamierza oszczędzać na napojach alkoholowych.
W badaniu przeprowadzonym przez UCE Research i Shopfully, 34,9 proc. respondentów nie planuje ograniczać wydatków, a 9,8 proc. podejmie decyzję tuż przed zakupami. 9,5 proc. nie jest pewne, jak rozplanować świąteczny budżet.
Robert Biegaj z Shopfully zauważa, że blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć wydatki, co świadczy o niepewności konsumentów. - Polacy widzą, że ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną — podkreśla Biegaj, cytowany przez PAP.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmiany w preferencjach zakupowych
W zeszłorocznym badaniu 53 proc. osób deklarowało ograniczenie wydatków. - Mimo wszystko sytuacja się poprawiła — ocenia Biegaj, dodając, że w ubiegłym roku Polacy byli zmęczeni zaciskaniem pasa i w święta postanowili sobie pofolgować.
Ankietowani wskazali także inne kategorie, w których planują oszczędności: 38,4 proc. na wszystkie świąteczne sprawunki, 34,1 proc. na ozdoby, 33,6 proc. na artykuły spożywcze, a 27,1 proc. na prezenty.
Wzrost cen i ograniczenia
Biegaj zauważa, że ceny przed świętami mogą jeszcze wzrosnąć. - W marcu i na początku kwietnia produkty w sieciach handlowych znowu wyraźnie zdrożały — mówi ekspert.
Dodatkowo 17,4 proc. badanych planuje ograniczyć wizyty w restauracjach, kawiarniach, kinach czy teatrach. Badanie przeprowadzono na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat w dniach 2-3 kwietnia.