Pizzerie tracą na popularności. Po te dania Polacy sięgają chętniej

W 2024 r. pizzerie w Polsce odnotowały spadek ruchu o 3,6 proc., podczas gdy lokale z kanapkami i daniami z kurczaka zyskały 4,2 proc. klientów — wynika z raportu Proxi.cloud, cytowanego przez Polską Agencję Prasową.

Polacy rzadziej wybierają pizzę. Po te dania sięgają chętniejPolacy rzadziej wybierają pizzę. Po te dania sięgają chętniej
Źródło zdjęć: © Getty Images | Imgorthand
oprac.  AWWA

W 2024 roku pizzerie w Polsce doświadczyły spadku ruchu o 3,6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W tym samym czasie lokale serwujące kanapki i dania z kurczaka zanotowały wzrost o 4,2 proc. - wynika z raportu Proxi.cloud. Zmiana preferencji konsumentów może być związana z większą różnorodnością oferty i cen w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka.

Mateusz Chołuj z Proxi.cloud zauważył, że inflacja oraz presja na dochód rozporządzalny mogą wpływać na przesunięcie preferencji konsumentów w kierunku bardziej przystępnych cenowo sieci. Choć zmiany w ruchu są niewielkie, mogą wskazywać na zmieniające się nawyki żywieniowe Polaków.

Analiza wykazała również spadek liczby klientów w pizzeriach o 5,6 proc., podczas gdy lokale z kanapkami i daniami z kurczaka zyskały 2,3 proc. nowych klientów. Mateusz Nowak z Proxi.cloud podkreślił, że dynamika zmian liczby unikalnych klientów jest zbliżona do dynamiki ruchu, co sugeruje, że lokale zyskują lub tracą konkretnych klientów bez większych zmian w częstotliwości wizyt.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 29.01

Pizzerie z mniejszym zyskiem?

Raport wskazuje, że spadki ruchu i liczby klientów nie muszą oznaczać mniejszych zysków dla pizzerii, ponieważ część sprzedaży mogła być realizowana na wynos. Średniomiesięczna częstotliwość wizyt w pizzeriach wzrosła o 2,5 proc., a w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka o 1,6 proc.

Średni czas trwania wizyty w pizzeriach wzrósł o 1,6 proc., osiągając 22 minuty i 54 sekundy, podczas gdy w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka spadł o 1 proc. do 23 minut i 6 sekund. Chołuj zaznaczył, że czas potrzebny na przyrządzenie i spożycie posiłku pozostał praktycznie niezmieniony, co może świadczyć o przyzwyczajeniu konsumentów.

Raport Proxi.cloud opiera się na danych zebranych z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów, którzy odwiedzili prawie 1,9 tys. restauracji typu fast food w 2024 roku. Analiza objęła zarówno pizzerie, jak i lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka, takie jak McDonald's, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway. Badanie przeprowadzono przy użyciu technologii geofencingu, która pozwala na identyfikację wejść i wyjść z wyznaczonych stref.

Wybrane dla Ciebie
Spójrzcie na 39. stronę gazetki. "Przy zakupie 4" w Dino
Spójrzcie na 39. stronę gazetki. "Przy zakupie 4" w Dino
"Tylko w czwartek". Komunikat Biedronki. Zasady są proste
"Tylko w czwartek". Komunikat Biedronki. Zasady są proste
Nie było tak od 1948 roku. Alarmująca prognoza IMF na 2029 rok
Nie było tak od 1948 roku. Alarmująca prognoza IMF na 2029 rok
Zacznie się 16 października. Kolejne promocje w Delikatesach Centrum
Zacznie się 16 października. Kolejne promocje w Delikatesach Centrum
Ten podkład to drogeryjny hit. W Rossmannie taniej o ponad 40 proc.
Ten podkład to drogeryjny hit. W Rossmannie taniej o ponad 40 proc.
429 zł za telefon. Media Expert obniżyło ceny
429 zł za telefon. Media Expert obniżyło ceny
Od 16 października. Lidl: "limit: 3 opakowania"
Od 16 października. Lidl: "limit: 3 opakowania"
Znaleźne - co to jest i kiedy możesz je uzyskać?
Znaleźne - co to jest i kiedy możesz je uzyskać?
W Media Markt teraz za 1649 zł. Sprawdź ofertę
W Media Markt teraz za 1649 zł. Sprawdź ofertę
Jakie wynagrodzenie otrzymuje organista kościelny?
Jakie wynagrodzenie otrzymuje organista kościelny?
4+4 gratis. Zaczęło się w Dino
4+4 gratis. Zaczęło się w Dino
Nadgodziny w pracy - jak płatne i co twierdzą przepisy?
Nadgodziny w pracy - jak płatne i co twierdzą przepisy?