Branża logistyczna w Niemczech boryka się z poważnym niedoborem kierowców ciężarówek. Jak podaje stern.de, w 2024 r. brakowało ok. 120 tys. kierowców, co stawia przed firmami ogromne wyzwania. Każdego roku na emeryturę odchodzi ok. 30 tys. kierowców, a nowo zatrudnianych jest tylko 15 tys.
Kierowcy zatrudnieni w sektorze publicznym, zgodnie z układem zbiorowym KraftfahrerTV Bund, mogą liczyć na ryczałt 3422,11 euro brutto miesięcznie (około 15 tys. zł) za 185-196 godzin pracy. W przypadku większej liczby godzin, pensja wzrasta proporcjonalnie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zarobki początkujących i doświadczonych kierowców
Zgodnie z danymi stern.de, początkujący kierowcy po szkoleniu zarabiają od 14,27 (ok. 60 zł) do 15,42 euro (ok. 66 zł) za godzinę. Po dwóch latach doświadczenia stawki wzrastają do 14,70 (ok. 63 zł) - 15,85 euro (ok. 68 zł). Po dziesięciu latach pracy wynagrodzenie wynosi ok. 2400 euro (ok. 10 tys. zł) miesięcznie.
Wynagrodzenia różnią się także w zależności od wielkości firmy. W dużych przedsiębiorstwach kierowcy mogą zarobić średnio 2620 euro (ok. 12 tys. zł) miesięcznie, podczas gdy w mniejszych firmach pensje są niższe o ok. 10 proc.
Zatrudnienie w firmach objętych układem zbiorowym zapewnia wyższe wynagrodzenia i dodatkowe świadczenia, takie jak płatny urlop i premie świąteczne.
Według stern.de, 74 proc. kierowców w takich firmach korzysta z płatnego urlopu, a 72 proc. otrzymuje premie świąteczne.
Serwis mypolacy.de donosi, że więcej w roli kierowcy ciężarówki zarabiają mężczyźni. Jest to średnio 2 410 euro miesięcznie. W przypadku kobiet przeciętna miesięczna pensja wynosi 2 220 euro.