Poczta Polska ogłosiła wprowadzenie nowego systemu wynagrodzeń dla kurierów, który ma być "zorientowany na efektywność". W ramach zmian przewidziano możliwość współpracy w modelu B2B oraz wdrożenie systemów wspierających kontrolę kosztów paliwa. Jak podaje Polska Agencja Prasowa, zmiany te są częścią szerszej strategii zarządzania transportem i flotą.
W ramach nowej strategii Poczta Polska planuje przejście na model oparty na analizie "Make or Buy", co oznacza, że decyzje dotyczące własności floty lub outsourcingu usług transportowych będą podejmowane na podstawie analizy kosztów i efektywności.
Tomasz Swat, dyrektor departamentu logistyki Poczty Polskiej, podkreślił, że firma korzysta z ok. 7,5 tys. samochodów, z czego 5 tys. to flota własna, a 2,5 tys. należy do partnerów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Związek zawodowy "Solidarność" Pracowników Poczty Polskiej wyraził obawy, że nowe rozwiązania mogą prowadzić do eliminacji etatów i stopniowego pozbywania się pracowników. Przejście na samozatrudnienie w systemie B2B oznacza, że kurierzy będą musieli sami pokrywać koszty ZUS, paliwa, napraw pojazdu i ubezpieczenia. Związek ostrzega, że może to wpłynąć na stabilność zatrudnienia i zarobki pracowników.
Poczta Polska planuje również wdrożenie nowoczesnych narzędzi TMS (Transport Management System) i SMP (System Monitorowania Pojazdów) w celu optymalizacji tras i lepszego zarządzania czasem pracy kierowców. Celem jest wzmocnienie kontroli kosztów paliwa i poprawa jakości usług w obszarze KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i pocztowe).
Reakcje i przyszłość
"Solidarność" zwraca uwagę, że outsourcing kierowców może prowadzić do utraty kontroli nad przewozem przesyłek przez Pocztę Polską, co może wpłynąć na jakość usług. Związek obawia się, że nowe modele zatrudnienia zwiększą rotację wśród kurierów i kierowców, co może prowadzić do wydłużenia czasu dostaw i większej liczby reklamacji.
Poczta Polska, jako spółka Skarbu Państwa, zatrudnia ok. 62 tys. pracowników i posiada sieć 7,6 tys. placówek w całym kraju. Zmiany w systemie wynagrodzeń i zarządzaniu flotą są częścią Planu Transformacji na lata 2025-2027, który obejmuje również rozwój e-usług i modernizację oferty dostępnej w placówkach.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.