Od 2026 r. podwyżka opłaty paliwowej. Minister podał szczegóły
Od 2026 roku wzrosną opłaty paliwowe dla benzyny, oleju napędowego i gazów, co zapowiedział Minister Infrastruktury. Zmiany wpłyną nie tylko na producentów, ale też na konsumentów.
Najważniejsze informacje
- Od 2026 roku wzrosną opłaty paliwowe dla benzyny, oleju napędowego i gazów.
- Nowe stawki wyniosą m.in. 210,29 zł za 1000 litrów benzyny.
- Wzrost dotyczy także wyrobów ze zmieszania paliw z biokomponentami.
Od 2026 roku obowiązywać będą nowe stawki opłat paliwowych - przekazał Minister Infrastruktury. Zgodnie z opublikowanym obwieszczeniem, wzrost obejmie benzyny, olej napędowy oraz różne rodzaje gazów. W porównaniu do 2025 r. podwyżki będą odczuwalne dla producentów oraz importerów paliw.
Zgodnie z obwieszczeniem, nowa stawka wynosić będzie 210,29 zł za 1000 l benzyny oraz 453,52 zł za 1000 l oleju napędowego. Gazy, takie jak LPG, CNG i LNG, obciążone będą opłatą na poziomie 256,75 zł za 1000 kg. Są to istotne zmiany, które odczują wszyscy, od producentów po konsumentów, jako że ceny te przekładają się na koszt zakupu paliw na rynku detalicznym.
Gaz jako paliwo transformacji. Jak ORLEN wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne kraju?
Znaczenie akcyzy i opłaty paliwowej
Opłata paliwowa jest jednym z elementów opodatkowania produktów energetycznych i jest ściśle związana z akcyzą. Obowiązek ten dotyczy produkcji, importu oraz nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw. Tym samym, wpływa bezpośrednio na ceny paliw oferowane na stacjach benzynowych. W praktyce oznacza to, że każda podwyżka stawki może wpłynąć na wzrost cen końcowych dla konsumentów.
Skutki dla odbiorców
Podwyższenie opłaty paliwowej ma na celu m.in. zwiększenie wpływów budżetowych, jednak może jednocześnie prowadzić do wzrostu cen paliw i kosztów transportu. Dla kierowców, oznacza to większe wydatki na tankowanie, co szczególnie odczuwalne będzie w okresach intensywnego podróżowania.
Podwyżki opłat paliwowych od 2026 roku to kluczowy krok w polityce fiskalnej państwa, która może mieć daleko idące skutki dla gospodarki. Prowadzi to do konieczności dostosowania się przez wszelkie podmioty działające na rynku paliw.