Polskie dyskonty ograniczają ofertę. To czeka klientów i producentów

Sieci takie jak Biedronka, Lidl czy Aldi zdobyły już niemal połowę polskiego rynku spożywczego. Teraz zapowiadają ograniczenie asortymentu na półkach w celu oszczędności. Co to oznacza dla konsumentów i producentów?

Sklepy ograniczają ofertęSklepy ograniczają ofertę
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Proces dyskontyzacji w polskim handlu postępuje, a wojna cenowa między największymi sieciami tylko go przyspiesza. Według informacji uzyskanych przez Polską Agencję Prasową, ograniczanie oferty staje się coraz bardziej zauważalne i może stanowić problem zwłaszcza dla producentów.

Eksperci zauważają, że rywalizacja cenowa między Lidlem a Biedronką wymusiła na dostawcach udzielanie kolejnych rabatów oraz zmusiła inne sektory rynku do intensyfikacji działań promocyjnych. Zdaniem wielu specjalistów takie działania zdestabilizowały rynek.

Model dyskontowy dominuje, zmuszając innych graczy do dostosowania się. Oznacza to większy udział marek własnych w ofercie oraz zawężanie liczby podobnych produktów na półkach do tych najbardziej rotujących. "Klienci są nadmiarem zdezorientowani i naprawdę nie potrzebują siedmiu różnych keczupów do wyboru, choć wszystko oczywiście zależy od kategorii. Choćby w majonezie silne są lokalne przyzwyczajenia co do marek. Ograniczanie oferty w sklepach jest faktem i będzie postępować, a jest to najgorsza wiadomość dla producentów, którzy będą musieli walczyć o miejsce na półce" – tłumaczy Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry, cytowana przez PAP.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont

Sieć Aldi ogłosiła niedawno strategię upraszczania i wzmacniania portfolio marek własnych w celu poprawy efektywności. Proces ten wciąż trwa – z 600 marek własnych Aldi planuje docelowo mieć od 140 do 180. "W ten sposób realizujemy strategię osiągania najlepszego stosunku jakości do ceny" – mówił Alexander Lauer, dyrektor Międzynarodowego Działu Zakupów w Grupie Aldi Nord. Sieć podkreśla, że polscy konsumenci w 2023 roku zaoszczędzili na promocjach około 164 mln zł, co stanowiło 28-procentową obniżkę od ceny regularnej.

Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego, zauważa, że dyskonty potrafią generować wysoką sprzedaż przy ograniczonym wyborze. Inne sieci również stawiają na ten model – wysoka rotacja to warunek utrzymania produktu na półce; w przeciwnym razie znika on ze sklepu.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk
Luksusowy zapach za mniej niż 80 zł? W Rossmannie znajdziesz prawdziwą perełkę na jesień
Luksusowy zapach za mniej niż 80 zł? W Rossmannie znajdziesz prawdziwą perełkę na jesień
Rewolucja w Biedronce. Będzie 3 tys. recyklomatów
Rewolucja w Biedronce. Będzie 3 tys. recyklomatów
Zaczęło się w Aldi. Masło za 4,99 zł - jest jeden haczyk
Zaczęło się w Aldi. Masło za 4,99 zł - jest jeden haczyk
Zmiana czasu 2025. Czy to ostatni raz?
Zmiana czasu 2025. Czy to ostatni raz?
Empik pod lupą UOKiK. Wypłaci rekompensaty
Empik pod lupą UOKiK. Wypłaci rekompensaty
Wystarczy wydać 1 zł. Hebe rozdaje "tajemnicze pudełka"
Wystarczy wydać 1 zł. Hebe rozdaje "tajemnicze pudełka"
Hitowa wyprzedaż telewizorów. Media Expert obniża ceny
Hitowa wyprzedaż telewizorów. Media Expert obniża ceny
1 zł zamiast 349 zł w RTV Euro AGD. Jest bardzo cichy
1 zł zamiast 349 zł w RTV Euro AGD. Jest bardzo cichy
Ile kosztuje wizyta u fryzjera? To może być naprawdę spory wydatek
Ile kosztuje wizyta u fryzjera? To może być naprawdę spory wydatek
Hit w Lidlu 70 zł taniej. Zacznie się 30 października
Hit w Lidlu 70 zł taniej. Zacznie się 30 października