Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że Vectra wprowadzała podwyżki opłat abonamentowych, powołując się na wzrost wskaźnika inflacji oraz inne nieprecyzyjnie określone okoliczności, takie jak zwiększone koszty świadczenia usług czy ulepszenia funkcjonalności.
Klauzule umożliwiające takie działania zostały uznane za abuzywne, ponieważ były niejasne i nieprzejrzyste dla konsumentów.
Czytaj także: Sejm uchwalił nową ustawę. Polacy zapłacą więcej
Modyfikacje umów w trakcie ich trwania, oparte na nieprzejrzystych kryteriach, są niezgodne z prawem - podkreślił Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Konsumenci licznie skarżyli się na praktyki Vectry, wskazując, że nie mogli przewidzieć wpływu tych klauzul na wysokość swoich rachunków.
Decyzją UOKiK na Vectrę nałożono karę finansową w wysokości 68 457 916 zł. Po uprawomocnieniu się decyzji, spółka będzie musiała zwrócić konsumentom sumy pobranych podwyżek abonamentowych.
Czytaj także: Wycofano syrop. Natychmiast go wyrzuć
Potężna kara dla giganta. UOKIK argumentuje
Dodatkowo Vectra zostanie zobowiązana do poinformowania klientów o zaprzestaniu stosowania niedozwolonych klauzul na swojej stronie internetowej oraz na portalu społecznościowym Facebook.
Urząd przytoczył przykłady skarg klientów. Jeden z nich pisał: "Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023, a już po 3 miesiącach od marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności, to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen".
Czytaj także: Biedronka to ogłosiła. Z myślą o klientach
UOKiK przypomniał, że 10 listopada wejdzie w życie Prawo Komunikacji Elektronicznej. Nowe przepisy wprowadzą szereg zmian wzmacniających ochronę konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych, w tym ograniczenia w jednostronnych zmianach umów przez operatorów oraz zakaz zawierania umów podczas nieumówionych wizyt w domu konsumenta.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.