Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Jakub Artych
Jakub Artych | 

Potężna kara dla giganta. Musi zapłacić blisko 70 mln zł

0

Vectra musi zwrócić klientom niesłusznie pobrane podwyżki abonamentowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że operator stosował niedozwolone klauzule, powołując się na inflację przy zwiększaniu opłat. Na firmę nałożono karę w wysokości ponad 68 mln zł.

Potężna kara dla giganta. Musi zapłacić blisko 70 mln zł
Potężna kara dla giganta. Musi zapłacić blisko 70 mln (Adobe Stock, Wikipedia)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że Vectra wprowadzała podwyżki opłat abonamentowych, powołując się na wzrost wskaźnika inflacji oraz inne nieprecyzyjnie określone okoliczności, takie jak zwiększone koszty świadczenia usług czy ulepszenia funkcjonalności.

Klauzule umożliwiające takie działania zostały uznane za abuzywne, ponieważ były niejasne i nieprzejrzyste dla konsumentów.

Modyfikacje umów w trakcie ich trwania, oparte na nieprzejrzystych kryteriach, są niezgodne z prawem - podkreślił Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Prawdziwe love story. Niezwykły trójkąt miłosny w filmie dokumentalnym

Konsumenci licznie skarżyli się na praktyki Vectry, wskazując, że nie mogli przewidzieć wpływu tych klauzul na wysokość swoich rachunków.

Decyzją UOKiK na Vectrę nałożono karę finansową w wysokości 68 457 916 zł. Po uprawomocnieniu się decyzji, spółka będzie musiała zwrócić konsumentom sumy pobranych podwyżek abonamentowych.

Potężna kara dla giganta. UOKIK argumentuje

Dodatkowo Vectra zostanie zobowiązana do poinformowania klientów o zaprzestaniu stosowania niedozwolonych klauzul na swojej stronie internetowej oraz na portalu społecznościowym Facebook.

Urząd przytoczył przykłady skarg klientów. Jeden z nich pisał: "Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023, a już po 3 miesiącach od marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności, to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen".

UOKiK przypomniał, że 10 listopada wejdzie w życie Prawo Komunikacji Elektronicznej. Nowe przepisy wprowadzą szereg zmian wzmacniających ochronę konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych, w tym ograniczenia w jednostronnych zmianach umów przez operatorów oraz zakaz zawierania umów podczas nieumówionych wizyt w domu konsumenta.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Zobacz także:
Wróć na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić