Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Prognozy są bezlitosne. Nie ma "co liczyć na niższe ceny paliw"

2

Pod koniec listopada kierowcy nie mogą liczyć na obniżki cen paliw. Analitycy e-petrol.pl wskazują na osłabienie złotówki i wzrost cen ropy jako główne przyczyny.

Prognozy są bezlitosne. Nie ma "co liczyć na niższe ceny paliw"
Nie ma co liczyć na spadek cen na stacjach beznynowych. (Getty Images, Jakub Porzycki)

Analitycy portalu e-petrol.pl przewidują, że pod koniec listopada ceny paliw na stacjach będą rosły. Główne przyczyny to osłabienie złotówki wobec dolara oraz wzrost cen ropy naftowej. Prognozy wskazują na podwyżki cen benzyny 95-oktanowej do 5,97-6,09 zł/l, diesla do 6,09-6,21 zł/l oraz autogazu do 3,12-3,20 zł/l.

W mijającym tygodniu cena benzyny 95-oktanowej E10 wynosiła 6,04 zł/l, a olej napędowy zanotował jednogroszową obniżkę, osiągając cenę 6,09 zł/l. Autogaz podrożał o 8 groszy, osiągając najwyższą cenę od marca ubiegłego roku - 3,14 zł/l. Analitycy podkreślają, że kierowcy tankujący olej napędowy i autogaz mogą spodziewać się dalszych podwyżek.

Jak wskazuję analitycy, polska waluta nadal traci na wartości w stosunku do dolara, co wpływa na ceny paliw. - Wyraźne osłabienie złotówki w relacji do amerykańskiego dolara i drożejąca w ostatnich dniach ropa naftowa powodują, że kierowcy nie mają co liczyć na niższe ceny paliw — cytuje ich słowa Polska Agencja Prasowa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Baza w Redzikowie na celowniku Rosjan? "Była zanim wkopano pierwszą łopatę"

Sytuacji nie poprawiają także rosnące ceny surowca, które przekładają się na podwyżki na rynku hurtowym. W rafineriach wzrosły ceny zarówno benzyny 95-oktanowej, jak i diesla. Benzyna podrożała o 62,80 zł, a diesel o 46 zł na metr sześcienny.

Analitycy wskazują, że obawy inwestorów związane z konfliktem na Ukrainie oraz wzrost konsumpcji ropy w USA i Indiach wpływają na notowania ropy Brent. Według analityków JPMorgan, globalny popyt na ropę wzrósł do 103,6 mln baryłek dziennie w pierwszych 19 dniach listopada, co oznacza wzrost o 1,7 mln baryłek dziennie rok do roku.

Przyszłość polityki USA wobec ropy

Ciekawostką jest informacja o planach nowej administracji USA dotyczących wznowienia projektu rurociągu Keystone XL, który miałby transportować kanadyjską ropę do rafinerii w USA.

Rurociąg o długości 1,9 tys. km, pierwotnie zaplanowany przez TC Energy, miał dostarczać 800 tys. baryłek ropy dziennie, lecz jego budowa została wstrzymana przez administrację Joego Bidena w 2021 r. - przypominają analitycy e-petrol.pl, cytowani przez PAP.
Autor: AWWA
Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Japonia: rząd forsuje pakiet gospodarczy wart 250 mld dolarów na walkę z inflacją
Cukier za 1,69 zł! Klienci przecierają oczy na widok tych cen. Promocje w Biedronce, Lidlu i Dino
Nie żyje założyciel sieci Chorten. Krzysztof Pakuła miał 68 lat
Polacy dostaną rekordowe wyrównanie. Ważne świadczenie wyższe o 100 procent
Fachowcy potrzebni od zaraz. Te branże przeżywają boom
21 tys. "na rękę". Szukają Polaków. "Najbardziej pożądany kraj"
Zdjęcie z Czech niesie się po sieci. To nie żart
Auchan wycofuje produkt. Jest ostrzeżenie
Ponad 91 tys. emerytów. Tylko pozazdrościć takich pieniędzy
Zamykają lokale w Polsce. Ucierpią duże miasta
Podwyżki dla nauczycieli. Sejm podjął decyzję
Tak seniorzy muszą dorabiać na emeryturze. Brakuje im pieniędzy
Wróć na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić