Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Prognozy są bezlitosne. Nie ma "co liczyć na niższe ceny paliw"

10

Pod koniec listopada kierowcy nie mogą liczyć na obniżki cen paliw. Analitycy e-petrol.pl wskazują na osłabienie złotówki i wzrost cen ropy jako główne przyczyny.

Prognozy są bezlitosne. Nie ma "co liczyć na niższe ceny paliw"
Nie ma co liczyć na spadek cen na stacjach beznynowych. (Getty Images, Jakub Porzycki)

Analitycy portalu e-petrol.pl przewidują, że pod koniec listopada ceny paliw na stacjach będą rosły. Główne przyczyny to osłabienie złotówki wobec dolara oraz wzrost cen ropy naftowej. Prognozy wskazują na podwyżki cen benzyny 95-oktanowej do 5,97-6,09 zł/l, diesla do 6,09-6,21 zł/l oraz autogazu do 3,12-3,20 zł/l.

W mijającym tygodniu cena benzyny 95-oktanowej E10 wynosiła 6,04 zł/l, a olej napędowy zanotował jednogroszową obniżkę, osiągając cenę 6,09 zł/l. Autogaz podrożał o 8 groszy, osiągając najwyższą cenę od marca ubiegłego roku - 3,14 zł/l. Analitycy podkreślają, że kierowcy tankujący olej napędowy i autogaz mogą spodziewać się dalszych podwyżek.

Jak wskazuję analitycy, polska waluta nadal traci na wartości w stosunku do dolara, co wpływa na ceny paliw. - Wyraźne osłabienie złotówki w relacji do amerykańskiego dolara i drożejąca w ostatnich dniach ropa naftowa powodują, że kierowcy nie mają co liczyć na niższe ceny paliw — cytuje ich słowa Polska Agencja Prasowa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Baza w Redzikowie na celowniku Rosjan? "Była zanim wkopano pierwszą łopatę"

Sytuacji nie poprawiają także rosnące ceny surowca, które przekładają się na podwyżki na rynku hurtowym. W rafineriach wzrosły ceny zarówno benzyny 95-oktanowej, jak i diesla. Benzyna podrożała o 62,80 zł, a diesel o 46 zł na metr sześcienny.

Analitycy wskazują, że obawy inwestorów związane z konfliktem na Ukrainie oraz wzrost konsumpcji ropy w USA i Indiach wpływają na notowania ropy Brent. Według analityków JPMorgan, globalny popyt na ropę wzrósł do 103,6 mln baryłek dziennie w pierwszych 19 dniach listopada, co oznacza wzrost o 1,7 mln baryłek dziennie rok do roku.

Przyszłość polityki USA wobec ropy

Ciekawostką jest informacja o planach nowej administracji USA dotyczących wznowienia projektu rurociągu Keystone XL, który miałby transportować kanadyjską ropę do rafinerii w USA.

Rurociąg o długości 1,9 tys. km, pierwotnie zaplanowany przez TC Energy, miał dostarczać 800 tys. baryłek ropy dziennie, lecz jego budowa została wstrzymana przez administrację Joego Bidena w 2021 r. - przypominają analitycy e-petrol.pl, cytowani przez PAP.
Autor: AWWA
Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Kryzys jajeczny w USA. Co zrobi Polska?
Podano cenę za dom ze "Złotopolskich". Ilość udogodnień robi wrażenie
Tyle zarabia zastępca kierownika. Słowacka Biedronka szuka ludzi do pracy
Szalona promocja Biedronki. 5 za 5 zł
Minister Domański optymistycznie. Inflacja w Polsce nadal spada
Urlop bezpłatny - kiedy można skorzystać i jakie są konsekwencje?
Fundusz Pracy - czym jest i jakie wsparcie oferuje?
Zadłużenie Polaków. Czynsz i media priorytetem
Wraca program "Czyste Powietrze". Wprowadzono liczne zmiany
Chętnych na e-Doręczenia brakuje. Dane nie pozostawiają złudzeń
Za takie zachowanie w sanatorium grozi kara. Nawet kilkaset złotych
Importują na potęgę z Danii. Polskie prosięta "są mniej atrakcyjne cenowo"
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić