Przedstawiciele CPK popisali porozumienie. Chcą uczyć się od Koreańczyków
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) oraz Korea National Railway (KNR) zawarły porozumienie, które ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie rozwoju Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce. Jak poinformowała spółka CPK, współpraca ta obejmuje m.in. utrzymanie tuneli, rozjazdów oraz diagnostykę linii kolejowych.
Porozumienie z KNR jest kontynuacją dotychczasowej współpracy CPK z partnerami z Korei Południowej. W 2021 r. CPK podpisało umowę z zarządcą lotniska Incheon na usługi doradcze, a w 2023 r. koreańskie konsorcjum wygrało przetarg na projektowanie odcinka KDP między Katowicami a granicą państwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Krynica Forum 2024. Maciej Wilk - Prezes Stowarzyszenia TAK dla CPK
Prezes CPK, Filip Czernicki, podkreślił znaczenie współpracy w dziedzinie technologii i inżynierii kolejowej dla bezpieczeństwa eksploatacji.
Współpraca w dziedzinie technologii, w tym inżynierii kolejowej czy utrzymania linii dla KDP jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w codziennej eksploatacji. KNR to doświadczony zarządca ponad 650 km linii kolejowych, z którego wiedzy chcielibyśmy jak najlepiej skorzystać, dzieląc się jednocześnie rozwiązaniami technicznymi, które zamierzamy zastosować przy realizacji linii Y Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań - powiedział Czernicki.
Czytaj także: Projekt CPK jest już gotowy. Wiadomo, kiedy ruszy budowa
Plany rozwoju CPK
W ramach Programu CPK planowane jest powstanie centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz systemu KDP. Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Budowa lotniska ma rozpocząć się w 2026 r., a jego otwarcie planowane jest na 2032 r. wraz z pierwszym odcinkiem KDP.
Korea National Railway zrealizowała już 88 projektów w 27 krajach, w tym w Chinach, USA, Wietnamie i Sudanie. KNR zarządza liniami KDP o łącznej długości 657 km.
Czytaj także: Maciej Lasek mówi wprost. To koniec lotniska na Okęciu