Sieć sklepów Biedronka ma kłopoty. UOKiK nałożył gigantyczną karę
UOKiK ukarał Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, kwotą niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki promocyjne. Konsumenci mieli być wprowadzani w błąd co do warunków wykorzystania voucherów.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, karę opiewającą na 105 mln zł. Przyczyną są nieuczciwe praktyki związane z promocjami "Specjalna Środa" i "Walentynkowa Środa".
Kontrowersje wokół promocji Biedronki
Powyższe promocje miały miejsce na początku 2024 roku, a klienci byli zachęcani do zakupu produktów, które uprawniały do uzyskania "Zwrotu 100 proc. na voucher". UOKiK podkreśla, że reklamy nie przedstawiały pełnych i prawdziwych zasad wykorzystania tej oferty.
Eufy X10 Pro Omni – czy ten robot jest wart swojej ceny?
Jak działały vouchery?
Z informacji przekazanych przez UOKiK wynika, że konsumenci nie mogli swobodnie użyć vouchera podczas kolejnych zakupów. Zamiast tego, w większości przypadków zakup konkretnych produktów (np. parówek) dawał możliwość wykorzystania vouchera tylko na określony asortyment, taki jak owoce, warzywa czy kosmetyki. Warunki te były często nieznane w momencie podejmowania decyzji o zakupie.
Reakcja Jeronimo Martins Polska
Jeronimo Martins Polska ma możliwość odwołania się od decyzji UOKiK. Aktualnie jednak, sprawa pozostaje w toku, a nałożona kara nie jest jeszcze prawomocna. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreśla, że przedsiębiorca celowo wprowadzał klientów w błąd, co zostało poparte zebranym materiałem dowodowym.
Zdaniem UOKiK, ukryte warunki promocji mogły wpłynąć na decyzje zakupowe klientów sieci Biedronka. Utrudniało to podejmowanie świadomych decyzji na podstawie faktycznych korzyści, jakie miały wynikać z oferty promocyjnej.
Jeronimo Martins Polska informuje, że zamierza zaskarżyć decyzję prezesa UOKiK-u
- Opierając się na faktach, będziemy bronić naszego stanowiska i zaskarżymy decyzję Prezesa UOKiK do sądu. Ubolewamy, że w trakcie badania tej sprawy Urząd nie zgodził się z siecią, która nieustannie stwarza polskim klientom możliwości oszczędzania. Jednocześnie zapewniamy, że Biedronka będzie nadal oferować swoim klientom najbardziej konkurencyjną ofertę na polskim rynku. - informuje sieć w przesłanym nam oświadczeniu.