W 2024 roku sieci handlowe zredukowały liczbę promocji na masło o 12,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, co przyczyniło się do wzrostu cen tego produktu - informuje Polska Agencja Prasowa. Według raportu UCE Research, ceny masła w sklepach wzrosły średnio o 7,2 proc. Największe podwyżki odnotowano w supermarketach, sieciach cash & carry oraz sklepach convenience, natomiast najmniejsze w dyskontach i hipermarketach.
W 2024 roku cena 200-gramowej kostki masła wynosiła średnio 6,4 zł, jednak produkt podlegał znacznym wahaniom cenowym. Na początku roku ceny spadały, ale od sierpnia do grudnia masło zdrożało nawet o 37,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Sieci handlowe mogły obrać jeden z trzech możliwych kierunków: utrzymać cenę promocyjną i częstotliwość promocji przy jednoczesnym niezrealizowaniu budżetu, podwyższyć cenę promocyjną, utrzymując częstotliwość promocji lub zachować cenę promocyjną przy jednoczesnym zmniejszeniu częstotliwości promocji. Ze względów biznesowych i wizerunkowych większość sieci wybrała tę ostatnią opcję – cytuje PAP Piotra Bielę z Grupy Blix.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jakie będą ceny masła? Prognozy na 2025 rok
Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland przewiduje, że w 2025 roku ceny masła mogą być bardziej stabilne niż w 2024 roku, choć wzrosty w pierwszych miesiącach są nadal prawdopodobne. Według rozmówczyni PAP, średnia cena kostki masła o wadze 200g w 2025 roku prawdopodobnie wyniesie około 6,8-7 zł. Należy się jednak przygotować na zróżnicowanie cen w zależności od formatu sklepu oraz okresu roku.
Stabilizacja cen może nastąpić dopiero w jego drugiej połowie roku i to pod warunkiem, że inflacja zacznie wyhamowywać – podsumowała ekspertka.
Analitycy z UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX przeanalizowali ponad 5,2 tys. cen detalicznych masła, uwzględniając różne formaty sklepów. Ceny przeliczono do standardowej wielkości kostki o masie 200g. Raport wskazuje, że mimo ograniczenia promocji, masło pozostaje jednym z najczęściej poszukiwanych produktów przez konsumentów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.