Jak informuje "Fakt", sytuacja w Stomilu Poznań jest dramatyczna. Zakład należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej od lat boryka się z problemami finansowymi, które się pogłębiają.
W Stomilu Poznań jest bardzo zła sytuacja. Mimo wielokrotnych prób ratowania nie mamy dobrych wiadomości dla zakładu - przyznał Piotr Zawieja, członek zarządu PGZ podczas wielkopolskiego zespołu parlamentarnego.
Czytaj także: Wieści z GUS. Są nowe dane o inflacji
Pracownicy obawiają się najgorszego. - Na razie żadnych ruchów w kierunku likwidacji nie ma. To trochę czekanie, aż sami padniemy. Ten brak informacji jest najgorszy - przyznaje Wojciech Woszczyło ze Związku Zawodowego Sektora Obronnego Stomil-Poznań, cytowany przez "Gazetę Wyborczą".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Stomil Poznań, niegdyś prężnie działająca fabryka opon, obecnie walczy o przetrwanie. W zeszłym roku zakład sprzedał swoje grunty PGZ i stał się dzierżawcą działek na poznańskiej Starołęce. Obecnie firma posiada jedynie maszyny i brakuje jej płynności finansowej.
Idziemy na ścianę. Jeszcze w nią nie uderzyliśmy, ale ją bardzo dobrze widzimy. Jeszcze utrzymujemy się na powierzchni, ale pieniędzy nie ma na nic innego, niż na bieżące koszty. Nie ma kasy na nowe inwestycje, na mniejsze czy większe modernizacje linii produkcyjnych. Nie wspominając już o zakupie nowych technologii - mówią pracownicy w rozmowie z "Gazetą Wyborczą".
Osoby z PGZ przyznają nieoficjalnie, że zakład jest skazany na zamknięcie. Planowany jest program dobrowolnych odejść, a pracownikom zostaną zaproponowane przejścia do innych spółek grupy. Więcej informacji ma pojawić się w połowie stycznia.
Początki firmy w Poznaniu
Zakłady Stomil-Poznań zostały założone w 1938 roku jako część inicjatywy przemysłowej mającej na celu produkcję opon i innych wyrobów gumowych. Pierwotnie firma nosiła nazwę "Stomil", co pochodziło od słów "stowarzyszenie przemysłowe".
W okresie przedwojennym firma skupiała się na produkcji opon do samochodów, rowerów, wózków i innych pojazdów mechanicznych. Były to czasy rozwoju przemysłowego w Polsce, a Stomil-Poznań stanowił ważny element w krajowej produkcji motoryzacyjnej.