Warszawska strefa płatnego parkowania istnieje od 1999 roku. Choć początkowo obejmowała jedynie centrum miasta, stopniowo była rozszerzana na kolejne dzielnice. Od 2020 roku obejmuje m.in. część Woli, Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, a teraz także nowe obszary Mokotowa.
Strefa parkowania w Warszawie - na jakim terenie obowiązuje? Mapa
Rozmiar strefy płatnego parkowania w Warszawie jest regularnie zwiększany. Od 3 lutego 2025 r. do strefy dołączyły między innymi Stary Mokotów, Wyględów, Wierzbno oraz części Sadyby. To odpowiedź na wyzwania związane z coraz większą liczbą samochodów na ulicach stolicy, powodującą utrudnienia w parkowaniu mieszkańców oraz osób odwiedzających. W ostatnich miesiącach do strefy przyłączono również Saską Kępę oraz Kamionek, co dało dodatkowe 4 tys. miejsc postojowych na blisko stu nowych ulicach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czytaj także: Sklepy pobierają opłaty parkingowe. Mają do tego prawo?
Granice zostały rozszerzone do linii ulic Woronicza, Domaniewskiej i Idzikowskiego, co doda około 7 tys. miejsc postojowych. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że nowa strefa liczy około 67 tys. miejsc.
Mapę z aktualnymi granicami warszawskiej strefy płatnego parkowania znajdziemy na oficjalnej stronie urzędu miasta Warszawa.
To cennik strefy płatnego parkowania w Warszawie. Czy strefa obowiązuje w weekend?
Warszawska strefa płatnego parkowania cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców oraz przyjezdnych. Obowiązuje od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 20:00.
Cena za pierwszą godzinę wynosi 4,50 zł, za drugą - 5,40 zł, trzecia godzina kosztuje 6,40 zł a kolejne znów 4,50 zł.
Ile wynosi kara za nieopłacony postój w strefie parkowania w Warszawie?
Wiele osób wciąż nie przestrzega zasad, co skutkuje wysokimi mandatami. Kara za nieopłacony postój w strefie wynosi 300 zł, choć istnieje możliwość zredukowania tej kwoty do 200 zł, jeśli zostanie ona opłacona w ciągu siedmiu dni. Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że w 2023 r. wystawiono ponad 414 tys. dokumentów opłaty dodatkowej, co przyniosło miastu milionowe dochody.
Strefa płatnego parkowania w Warszawie - ile kosztuje abonament?
Wprowadzone w tym roku zmiany dotyczące funkcjonowania strefy parkowania w stolicy odnoszą się przede wszystkim do nowych stawek abonamentów oraz obszaru ich obowiązywania. Abonament podstawowy kosztuje obecnie 30 zł rocznie i obejmuje parkowanie na ograniczonym obszarze w promieniu 150 metrów od ośmiu wskazanych parkomatów. Jak informują stołeczni zarządcy dróg, taka opcja jest dostępna jedynie dla mieszkańców, którzy rozliczają swoje podatki w Warszawie.
Dla tych, którzy potrzebują więcej miejsc do parkowania, wprowadzono abonament obszarowy kosztujący 600 zł rocznie. Taka subskrypcja daje możliwość parkowania na szerszym terenie – obejmuje całe osiedle lub znaczną część dzielnicy.
Jak płacić za postój w strefie parkowania w Warszawie?
Kierowcy mogą regulować należność za parkingi w różnorodny sposób. Podstawowym narzędziem jest parkomat - płatności można dokonywać za pomocą bilonu lub kart płatniczych po uprzednim wpisaniu numeru rejestracyjnego.
Co ważne, parkomaty przyjmują płatność przez 24 godziny na dobę we wszystkie dni tygodnia, a opłaty wniesione w weekendy lub dni wolne od opłat za postój są automatycznie przenoszone na najbliższy dzień obowiązywania płatnej strefy. Jednorazowo w parkomacie można wnieść opłatę o maksymalnej wysokości 189,50 zł. Wyjątek stanowią parkomaty znajdujące w nowo przyłączonych rejonach Saskiej Kępy i Kamionka na Pradze-Południe. Nowa generacja urządzeń przyjmuje opłaty kartą do maksymalnej wysokości 100,00 zł.
Ponadto możliwe jest także dokonywanie opłat z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Wśród obsługiwanych aplikacji znajdziemy takie, jak: AnyPark, CityParkApp, Flowbird, mPay, moBILET i MobiParking. W każdej z nich konieczne jest stworzenie konta i zasilenie go środkami za pomocą karty płatniczej.
Podwyżki opłat za parkowanie w Warszawie nie są odizolowanym przypadkiem. W innych polskich miastach również obserwujemy podobne działania. Białystok, na przykład, także wprowadził podwyżki, zwiększając stawki za każdą godzinę parkowania, oraz rozszerzając zakres płatnych stref. Parkowanie w stolicy jest jednym z najdroższych w kraju, jednak samorządy podkreślają, że fundusze zebrane z opłat są reinwestowane w infrastrukturę drogową, co ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz rozwój zrównoważonego transportu.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.