Z badania przeprowadzonego przez BIG InfoMonitor wynika, że 38 proc. Polaków deklaruje kłopoty finansowe, a podobny odsetek odczuwa stres związany z sytuacją materialną. W ciągu roku liczba osób z problemami finansowymi spadła o 10 pkt proc., jednak wzrosła liczba osób odczuwających stres z powodu swojej sytuacji materialnej. Takiej odpowiedzi udzieliło 41 proc. respondentów.
Badanie wskazuje, że kobiety częściej niż mężczyźni zmagają się z problemami finansowymi (41 proc. w porównaniu do 34 proc.). Może to wynikać z różnic w poziomie dochodów i strukturze zatrudnienia. Osoby z wykształceniem wyższym rzadziej zgłaszają problemy finansowe (32 proc.) niż te z wykształceniem średnim (41 proc.) i zawodowym lub niższym (44 proc.).
Ponad połowa respondentów (58 proc.) ogranicza wydatki do niezbędnego minimum. 28 proc. pożycza pieniądze od rodziny, a 10 proc. od znajomych. Dodatkowe źródła dochodu poszukuje 27 proc. badanych, a 23 proc. sprzedaje zbędne rzeczy, takie jak sprzęty czy odzież. Wzrosła liczba osób sięgających po kredyt do 9 proc., co może świadczyć o ostrożności w podejmowaniu długoterminowych zobowiązań.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wydatki, które najbardziej obciążają Polaków
Najbardziej uciążliwe wydatki to rachunki za prąd, wodę i gaz (44 proc.). Koszty zakupu żywności są uciążliwe dla 25 proc. Polaków, a opłacanie czynszu dla 23 proc. Wzrost kosztów życia sprawia, że 40 proc. badanych ogranicza wydatki na rozrywkę, takie jak kino czy restauracje. Priorytetem są wydatki na usługi medyczne i zwierzęta, na które 21 proc. respondentów przeznacza więcej pieniędzy.
Badanie "Kondycja domowych budżetów Polaków" zrealizowano metodą CAWI (respondent jest proszony w nich o wypełnienie ankiety w formie elektronicznej) przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor w październiku 2024 r. na próbie 1045 Polaków powyżej 18. roku życia. BIG InfoMonitor to biuro informacji gospodarczej działające od 2004 r., które gromadzi dane o wiarygodności płatniczej uczestników rynku.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.