Trzy czołowe europejskie firmy lotnicze: Airbus, Leonardo i Thales Alenia Space, planują połączyć siły, aby stworzyć wspólny podmiot zdolny do konkurowania z amerykańskim SpaceX. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, celem tej inicjatywy jest zwiększenie produkcji satelitów telekomunikacyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla strategicznej niezależności Europy.
W styczniu premier Włoch Giorgia Meloni wyraziła niezadowolenie z braku europejskich alternatyw dla Starlinka, co podkreśliło opóźnienia w rozwoju technologii komunikacyjnych na Starym Kontynencie. Słowa te padły w kontekście publikacji Bloomberga, który poinformował o negocjacjach między włoskim rządem a firmą Starlink, dotyczących dostarczania bezpiecznych usług telekomunikacyjnych dla administracji publicznej. Umowa, której wartość szacowano na 1,5 mld euro.
Ze względu na własne bezpieczeństwo kraje Europy powinny inwestować we własne technologie, szczególnie w kontekście komunikacji. Po pierwsze, zapewni to bezpieczeństwo tejże i pewność, że dane przetwarzane są zgodnie z regulacjami UE. Po drugie, ograniczy to ryzyko utraty dostępu do kluczowych kanałów komunikacji w sytuacji kryzysowej - powiedziała PAP Aleksandra Wójtowicz, analityczka PISM.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Potrzeba europejskiej niezależności
Aleksandra Wójtowicz, analityczka PISM, podkreśla, że inwestowanie w europejskie technologie komunikacyjne jest kluczowe dla bezpieczeństwa danych i ograniczenia ryzyka utraty dostępu do kluczowych kanałów komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Paweł Fleisher, wiceprezes Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego, dodaje, że dotychczasowe europejskie inicjatywy, takie jak IRIS, są już nieaktualne w obliczu współczesnych potrzeb.
Stworzenie wspólnego podmiotu przez Airbus, Leonardo i Thales Alenia Space wymagałoby zgody UE, której zasady konkurencji ograniczają monopolizację rynków. Połączenie kompetencji tych firm może być odpowiedzią na rosnącą konkurencję ze strony USA i Chin, co jest niezbędne dla przyszłości europejskiego sektora kosmicznego.