Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Anna Wajs-Wiejacka | 
aktualizacja 

Trzy firmy z Europy łączą siły. Na szali bezpieczeństwo kontynentu

11

Trzy europejskie firmy lotnicze zamierzają stworzyć wspólny podmiot, który ma konkurować z SpaceX Elona Muska. Celem jest zwiększenie produkcji satelitów telekomunikacyjnych, co ma wzmocnić strategiczną niezależność Europy.

Trzy firmy z Europy łączą siły. Na szali bezpieczeństwo kontynentu
Elon Musk (Getty Images, SOPA Images)

Trzy czołowe europejskie firmy lotnicze: Airbus, Leonardo i Thales Alenia Space, planują połączyć siły, aby stworzyć wspólny podmiot zdolny do konkurowania z amerykańskim SpaceX. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, celem tej inicjatywy jest zwiększenie produkcji satelitów telekomunikacyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla strategicznej niezależności Europy.

W styczniu premier Włoch Giorgia Meloni wyraziła niezadowolenie z braku europejskich alternatyw dla Starlinka, co podkreśliło opóźnienia w rozwoju technologii komunikacyjnych na Starym Kontynencie. Słowa te padły w kontekście publikacji Bloomberga, który poinformował o negocjacjach między włoskim rządem a firmą Starlink, dotyczących dostarczania bezpiecznych usług telekomunikacyjnych dla administracji publicznej. Umowa, której wartość szacowano na 1,5 mld euro.

Ze względu na własne bezpieczeństwo kraje Europy powinny inwestować we własne technologie, szczególnie w kontekście komunikacji. Po pierwsze, zapewni to bezpieczeństwo tejże i pewność, że dane przetwarzane są zgodnie z regulacjami UE. Po drugie, ograniczy to ryzyko utraty dostępu do kluczowych kanałów komunikacji w sytuacji kryzysowej - powiedziała PAP Aleksandra Wójtowicz, analityczka PISM.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Śmietniki przyszłości na osiedlu w Polsce. Sprawdziliśmy, jak działają

Potrzeba europejskiej niezależności

Aleksandra Wójtowicz, analityczka PISM, podkreśla, że inwestowanie w europejskie technologie komunikacyjne jest kluczowe dla bezpieczeństwa danych i ograniczenia ryzyka utraty dostępu do kluczowych kanałów komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Paweł Fleisher, wiceprezes Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego, dodaje, że dotychczasowe europejskie inicjatywy, takie jak IRIS, są już nieaktualne w obliczu współczesnych potrzeb.

Stworzenie wspólnego podmiotu przez Airbus, Leonardo i Thales Alenia Space wymagałoby zgody UE, której zasady konkurencji ograniczają monopolizację rynków. Połączenie kompetencji tych firm może być odpowiedzią na rosnącą konkurencję ze strony USA i Chin, co jest niezbędne dla przyszłości europejskiego sektora kosmicznego.

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Zaczęło się w Dino. "3+3 gratis"
Biedronka znów to robi. Są limity dzienne
Strefa płatnego parkowania w Sopocie - ile kosztuje i gdzie obowiązuje?
Ocieplenie domu to klucz do niższych rachunków. Jakie wybrać i ile kosztuje?
Ile kosztuje układanie płytek w domu i jak przygotować się do remontu?
Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała. O tyle obniżyła stopy procentowe
Ile komornik może zająć z wynagrodzenia, renty i emerytury?
Jawność cen mieszkań nadchodzi. Kiedy zobaczymy efekt prac rządu?
Dodatek dopełniający do renty socjalnej - kto otrzyma i ile wynosi?
Nie żyje Jan Koral. To on rozsławił słynne lody
Limit zwolnienia z VAT - komu przysługuje i ile wynosie?
Oświadczenie majątkowe to klucz do wiedzy na temat majątku publicznych osób. Dlaczego jest tak ważne?
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić