Według raportu UCE Research, ceny artykułów na wielkanocny stół wzrosną w tym roku o 6-7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. W marcu ceny w sklepach były już wyższe o 6 proc. niż rok wcześniej, a dynamika wzrostu przyspieszyła w porównaniu do lutego.
Eksperci z UCE Research, Hiper-Com Poland i Shopfully zauważyli, że w marcu liczba promocji spadła o blisko 14 proc. Jednak na dwa tygodnie przed Wielkanocą można spodziewać się wzrostu liczby ofert promocyjnych. Robert Biegaj z Shopfully podkreśla, że dynamika wzrostu cen będzie widoczna na sklepowych półkach, zwłaszcza w przypadku żywności.
W mojej opinii w tym miesiącu dynamika wzrostu cen jeszcze trochę wzrośnie i będzie to dobrze widoczne na sklepowych półkach, szczególnie jeżeli chodzi o żywność — powiedział ekspert.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland zauważa, że na rynku trwa wojna cenowa dyskontów, która przed świętami nabierze intensywności. Sieci handlowe będą konkurować cenami i dodatkowymi korzyściami dla klientów, co może prowadzić do dynamicznych zmian cen w kluczowych kategoriach, takich jak artykuły spożywcze i alkohole.
Strategie zakupowe
Eksperci radzą, aby artykuły z dłuższym terminem przydatności kupować już teraz, by uniknąć wyższych cen i braków w asortymencie. Świeże produkty najlepiej nabywać w ostatnich dniach przed świętami, korzystając z krótkoterminowych promocji, o których sieci będą informować w gazetkach, aplikacjach mobilnych i newsletterach.
Robert Biegaj zwraca uwagę, że szczytowy moment walki na ceny może nastąpić na dwa tygodnie przed Wielkanocą. Konsumenci mogą na tym zyskać, jeśli będą świadomi "sztuczek" stosowanych przez sieci.
Jakiś towar może być mocno przeceniony tylko po to, żeby przyciągnąć klientów do sklepów, podczas gdy inne produkty w tej placówce będą objęte wysoką marżą — zaznacza Biegaj.