Zacznie się 1 listopada. Będzie więcej płatnych dróg
Od 1 listopada 2024 roku w Polsce zacznie obowiązywać nowa lista płatnych dróg. Rozszerzenie obejmie dodatkowe 1,6 tys. km, co oznacza zwiększenie liczby płatnych odcinków o niemal połowę.
We wtorek, 22 października 2024 r., Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia dotyczącego rozszerzenia sieci płatnych dróg krajowych lub ich odcinków oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Zmiany te mają istotny wpływ na funkcjonowanie systemu e-TOLL, który obejmie dodatkowe kilometry dróg w całej Polsce.
Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada 2024 roku i obejmą dodatkowe 1,6 tys. km autostrad, dróg ekspresowych oraz krajowych.
Nowelizacja dotyczy głównie pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, w tym ciężarówek, autobusów oraz kamperów wymagających prawa jazdy kategorii C. Kierowcy samochodów osobowych oraz motocykli będą nadal zwolnieni z opłat na dotychczas bezpłatnych drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont
Rozszerzenie sieci dróg płatnych obejmuje m.in. następujące odcinki:
- Autostrada A1: Toruń Południe – Gorzyczki
- Autostrada A2: Modła Królewska – Kałuszyn
- Autostrada A4: Zgorzelec – Korczowa
- Autostrada A6: Kołbaskowo – Szczecin Dąbie
Drogi ekspresowe:
- S1: Pyrzowice – Zwardoń
- S2: Konotopa – Lubelska
- S3: Parłówko – Bolków
- S5: Bydgoszcz Północ – Wrocław Północ
- S7: Gdynia – Zakroczym
Opłaty drogowe będą naliczane zgodnie z zasadami "korzystający płaci" oraz "zanieczyszczający płaci", co oznacza, że wysokość opłat będzie zależna od masy pojazdu oraz normy emisji spalin. W przypadku nieuregulowania należnych opłat kierowców czekają automatyczne kontrole i kary. Brak opłaty za przejazd będzie skutkował karą administracyjną w wysokości 500 zł.
Wpływ na koszty i ceny
Nowe przepisy wpłyną na wzrost kosztów transportu, co może przełożyć się na wyższe ceny produktów i usług. Opłaty są naliczane za każdy przejechany kilometr i zależą od normy Euro oraz klasy pojazdu. Im niższa norma emisji spalin, tym wyższa opłata, która może wynosić nawet 77 gr/km.