Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Marcin Lewicki
Marcin Lewicki | 

Zapłacił BLIKiem za zakupy w Dino. Opłacił obiad obcej osoby

42

Niecodzienna sytuacja przy kasie w Dino. Czytelnik portalu niebezpiecznik.pl płacił za zakupu BLIKiem i potwierdził transakcję na kwotę 51,79 zł. Bank pobrał mu pieniądze, które jednak nie trafiły do sklepu. Mężczyzna zapłacił za cudzy obiad w serwisie pyszne.pl.

Zapłacił BLIKiem za zakupy w Dino. Opłacił obiad obcej osoby
Pomyłka w sklepie Dino. Zapłacił za nieswój obiad (Materiały prasowe, X, Dino)

Do dziennikarzy portalu niebezpiecznik.pl zgłosił się mężczyzna, który stracił pieniądze przy kasie w sklepie Dino. Klient korzystał z systemu BLIK, aby zapłacić za zakupy. Wpisał w terminal wymagany kod i odruchowo zatwierdził transakcję.

Bank PKO BP nie przelał jednak środków na rzecz supermarketu. 51,79 zł trafiło do serwisu pyszne.pl. Czytelnik portalu niebezpiecznik.pl opłacił zamówienie nieznanej mu osoby. Mężczyzna zastanawia się, jak mogło dojść do tak kuriozalnej sytuacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Program Money.pl, 10.11 | e-złoty zamiast banknotów. Jaka będzie przyszłość pieniądza

Specjaliści z portalu niebezpiecznik.pl wskazują, że niecodzienna sytuacja mogła zdarzyć się z kilku powodów. Pierwszy związany jest z historią zakupów w serwisie pyszne.pl. Mężczyzna mógł robić wcześniej zakupy w serwisie pyszne.pl i zapamiętać ustawienia BLIK w przeglądarce. Gdy ktoś inny robił zakupy z tego samego konta i tej samej przeglądarki, system wysłał czytelnikowi prośbę o akceptację płatności, którą on potwierdził.

Czytelnik zaprzecza jednak, że korzystał kiedyś z tego serwisu. Druga hipoteza to wpisanie błędnego kodu z aplikacji bankowej przez osobę, która zamawiała posiłek za pośrednictwem pyszne.pl. Kod ten mógł brzmieć tak samo, jak ten wpisywany na kasie w Dino przez czytelnika portalu niebezpiecznik.pl.

Trzeci rozważany powód to błąd systemu BLIK. W opinii specjalistów mogło dojść do duplikacji kodu płatniczego.

W trakcie dokonywania transakcji przez czytelnika, w systemach BLIK-a (lub PKO BP) następuje jakiś race-condition (sytuacja, w której dwie bliźniacze operacje realizowane są w tym samym czasie - przyp. red.) albo przeskok bitu na skutek promieniowania kosmicznego, co powoduje, że dwie różne osoby widzą w swoich aplikacjach ten sam kod - wyjaśniają specjaliści z portalu niebezpiecznik.pl.

Czwarta hipoteza zakłada, że mogło dojść do ataku hakerskiego na urządzenie oszukanego mężczyzny. Dziennikarze portalu niebezpiecznik.pl zakładają jednak, że najbardziej prawdopodobna jest druga i trzecia opcja.

Instytucje odpowiedzialne za sytuację nie pomogły czytelnikowi w jej wyjaśnieniu. Bank PKO BP odrzucił reklamację mężczyzny, uzasadniając, że ten potwierdził transakcję. Serwis pyszne.pl zalecił zgłoszenie sprawy na policji i odmówił komentarza. Z kolei według przedstawicieli operatora systemu BLIK za wyjaśnienie sprawy odpowiedzialny jest wyłącznie bank.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Polacy muszą się szykować. "Król truskawek" przekazał, co nas czeka
Dyrektor Służby Więziennej w Poznaniu szuka pracownika. Płaci 12 tys. zł
Cios w Elona Muska. Nie chcą jego Tesli
Pomyliła towar za dwa złote. Reakcja ochroniarzy Lidla. "Nienormalne"
Przydomowe szambo - ile kosztuje i jakie wybrać? Szambo czy przydomowa oczyszczalnia?
Można trenować z wojskiem. Znamy terminy i szczegóły
Elektroniczne postępowanie upominawcze to system przyspieszający dochodzenie roszczeń
Polska kupiła Starlinki dla Ukrainy. Ujawniono kwoty
Odprawa za zwolnienie - co warto wiedzieć?
Szybszy zwrot podatku PIT? Oto sprawdzone sposoby
Możesz zarobić nawet 6,5 tys. zł bez doświadczenia. Szukają pracowników
Meta AI wkracza do Europy. Nowy czatbot dostępny w Polsce?
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić