Złe wieści dla Polaków. Ceny koszyka zakupowego wzrosły o ponad 25 zł

Według raportu ASM Sales Force Agency średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wzrosła o 25,07 zł wobec sierpnia, co stanowi wzrost o 8,82 proc., osiągając wartość 309,27 zł. Zdrożało 9 z 10 kategorii produktów, najbardziej napoje – o blisko 20 proc. Taniej kupimy produkty tłuszczowe.

Złe wieści dla Polaków. Ceny koszyka zakupowego wzrosły o ponad 25 złKoszyk zakupowy podrożał we wrześniu
Źródło zdjęć: © Getty Images | © 2024 Yiu Yu Hoi
oprac.  AWWA
2

Jak wskazuje Polska Agencja Prasowa, z danych zawartych w raporcie wynika, że we wrześniu cena koszyka zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym. W porównaniu do września ubiegłego roku, średnia wartość koszyka zwiększyła się o 8,50 proc. – z 285,05 zł do 309,27 zł.

Analiza cen poszczególnych kategorii produktowych, oparta na 40 wybranych produktach, pokazuje, że w ujęciu rok do roku podrożało 9 na 10 kategorii: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W porównaniu do ub.r. potaniały jedynie produkty tłuszczowe (o 5,15 proc.).

Najbardziej zdrożały napoje – we wrześniu płacono za nie o 19,37 proc. więcej niż rok temu, a najmniejszą różnicę odnotowano w przypadku chemii domowej i kosmetyków (+2,86 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chcą rozdziału Kościoła od państwa. "Kler ma przywilejów za dużo"

"Spadek cen odnotowano jedynie w czterech sieciach, a w pozostałych dziewięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu br." – stwierdzili autorzy raportu. Wskazali, że największy wzrost średniej ceny koszyka w ujęciu miesięcznym miał miejsce w sieci Lidl (71,05 proc.), a największy spadek w sklepach Selgros Cash and Carry (-1,16 proc.).

Wzrost cen - ujęcie roczne

W ujęciu rocznym wzrost cen produktów zaobserwowano w 9 na 13 sieci handlowych. Największy wzrost ceny koszyka w ujęciu rocznym – według autorów – zanotowano w sieci Biedronka, gdzie ceny wzrosły o ponad połowę (50,31 proc.), czyli o 109,10 zł więcej niż w 2023 r. Spadek cen odnotowano w sklepach Makro Cash and Carry (-2,55 proc.), E.Leclerc (-2,41 proc.) i Carrefour (-2,19 proc.).

Poinformowano też, że robiąc zakupy po najniższych cenach produktów z koszyka, najmniej można było zapłacić 235,54 zł (więcej o 74,78 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,54 zł (mniej o 3,08 zł niż w sierpniu br.). Wskazano, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu br. wyniosła 124 zł – o 77,86 zł więcej niż w sierpniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego we wrześniu br. była wyższa o 21,32 proc. r/r, a koszyka maksymalnego o 4,22 proc. r/r.

Podano, że w Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł we wrześniu br. 280,27 zł. "To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl" – przypomnieli autorzy. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash & Carry) i 7,70 zł (Makro Cash & Carry). Natomiast najdroższy koszyk zaraportowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba zapłacić 330,30 zł.

Najtańsza wśród sieci tradycyjnych

Wśród sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash and Carry – 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów odnotowano w "dark store" (sklepy, w których zakupy dokonuje się za pomocą aplikacji) – 362,68 zł, a w takim zestawieniu najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, oferujących sprzedaż stacjonarną i internetową.

"Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było we wrześniu br. znaleźć w sieci Netto" – przekazali autorzy raportu. Kolejno uplasowały się: Aldi i POLOmarket (po 6 produktów), Lidl (5 produktów), Biedronka, Dino, Intermarché (po 4 produkty), Kaufland, E.Leclerc, Selgros Cash and Carry (po 2 produkty), Auchan, Carrefour, Makro Cash and Carry (po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych).

ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych w sklepach tradycyjnych i w kanale e-commerce. Badanie obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline.

Wybrane dla Ciebie

Jak wybrać odpowiedni fundament pod dom? Jaki jest koszt?
Jak wybrać odpowiedni fundament pod dom? Jaki jest koszt?
Ile kosztuje przejazd autostradą A2? Za nami kolejne podwyżki
Ile kosztuje przejazd autostradą A2? Za nami kolejne podwyżki
Z czego składają się koszty procesu sądowego?
Z czego składają się koszty procesu sądowego?
3807 zł na start. Tyle zarabiają urzędnicy w Toruniu.
3807 zł na start. Tyle zarabiają urzędnicy w Toruniu.
Podatek od prezentów na komunię? Coraz więcej donosów do Urzędu Skarbowego
Podatek od prezentów na komunię? Coraz więcej donosów do Urzędu Skarbowego
Ceny owoców i warzyw gwałtownie wzrosną? Rolnicy alarmują
Ceny owoców i warzyw gwałtownie wzrosną? Rolnicy alarmują
Polacy inwestują w hiszpańskie nieruchomości. Biją rekordy
Polacy inwestują w hiszpańskie nieruchomości. Biją rekordy
Co oznacza odrzucenie spadku i jakie są jego konsekwencje?
Co oznacza odrzucenie spadku i jakie są jego konsekwencje?
Zachowek to istotny element prawa spadkowego. Jak z niego skorzystać?
Zachowek to istotny element prawa spadkowego. Jak z niego skorzystać?
Renta chorobowa - kto może ją otrzymać i jakie są warunki?
Renta chorobowa - kto może ją otrzymać i jakie są warunki?
Złamanie ciszy wyborczej w Polsce. Do miliona złotych kary
Złamanie ciszy wyborczej w Polsce. Do miliona złotych kary
Ministerstwo ogłasza dofinansowanie. Rusza nabór wniosków. Pula środków to 30 mln
Ministerstwo ogłasza dofinansowanie. Rusza nabór wniosków. Pula środków to 30 mln