Złe wieści dla Polaków. Ceny koszyka zakupowego wzrosły o ponad 25 zł

Według raportu ASM Sales Force Agency średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wzrosła o 25,07 zł wobec sierpnia, co stanowi wzrost o 8,82 proc., osiągając wartość 309,27 zł. Zdrożało 9 z 10 kategorii produktów, najbardziej napoje – o blisko 20 proc. Taniej kupimy produkty tłuszczowe.

Koszyk zakupowy podrożał we wrześniuKoszyk zakupowy podrożał we wrześniu
Źródło zdjęć: © Getty Images | © 2024 Yiu Yu Hoi
oprac.  AWWA

Jak wskazuje Polska Agencja Prasowa, z danych zawartych w raporcie wynika, że we wrześniu cena koszyka zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym. W porównaniu do września ubiegłego roku, średnia wartość koszyka zwiększyła się o 8,50 proc. – z 285,05 zł do 309,27 zł.

Analiza cen poszczególnych kategorii produktowych, oparta na 40 wybranych produktach, pokazuje, że w ujęciu rok do roku podrożało 9 na 10 kategorii: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W porównaniu do ub.r. potaniały jedynie produkty tłuszczowe (o 5,15 proc.).

Najbardziej zdrożały napoje – we wrześniu płacono za nie o 19,37 proc. więcej niż rok temu, a najmniejszą różnicę odnotowano w przypadku chemii domowej i kosmetyków (+2,86 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chcą rozdziału Kościoła od państwa. "Kler ma przywilejów za dużo"

"Spadek cen odnotowano jedynie w czterech sieciach, a w pozostałych dziewięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu br." – stwierdzili autorzy raportu. Wskazali, że największy wzrost średniej ceny koszyka w ujęciu miesięcznym miał miejsce w sieci Lidl (71,05 proc.), a największy spadek w sklepach Selgros Cash and Carry (-1,16 proc.).

Wzrost cen - ujęcie roczne

W ujęciu rocznym wzrost cen produktów zaobserwowano w 9 na 13 sieci handlowych. Największy wzrost ceny koszyka w ujęciu rocznym – według autorów – zanotowano w sieci Biedronka, gdzie ceny wzrosły o ponad połowę (50,31 proc.), czyli o 109,10 zł więcej niż w 2023 r. Spadek cen odnotowano w sklepach Makro Cash and Carry (-2,55 proc.), E.Leclerc (-2,41 proc.) i Carrefour (-2,19 proc.).

Poinformowano też, że robiąc zakupy po najniższych cenach produktów z koszyka, najmniej można było zapłacić 235,54 zł (więcej o 74,78 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,54 zł (mniej o 3,08 zł niż w sierpniu br.). Wskazano, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu br. wyniosła 124 zł – o 77,86 zł więcej niż w sierpniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego we wrześniu br. była wyższa o 21,32 proc. r/r, a koszyka maksymalnego o 4,22 proc. r/r.

Podano, że w Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł we wrześniu br. 280,27 zł. "To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl" – przypomnieli autorzy. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash & Carry) i 7,70 zł (Makro Cash & Carry). Natomiast najdroższy koszyk zaraportowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba zapłacić 330,30 zł.

Najtańsza wśród sieci tradycyjnych

Wśród sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash and Carry – 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów odnotowano w "dark store" (sklepy, w których zakupy dokonuje się za pomocą aplikacji) – 362,68 zł, a w takim zestawieniu najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, oferujących sprzedaż stacjonarną i internetową.

"Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było we wrześniu br. znaleźć w sieci Netto" – przekazali autorzy raportu. Kolejno uplasowały się: Aldi i POLOmarket (po 6 produktów), Lidl (5 produktów), Biedronka, Dino, Intermarché (po 4 produkty), Kaufland, E.Leclerc, Selgros Cash and Carry (po 2 produkty), Auchan, Carrefour, Makro Cash and Carry (po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych).

ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych w sklepach tradycyjnych i w kanale e-commerce. Badanie obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline.

Wybrane dla Ciebie
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk