Zgubienie dowodu osobistego to sytuacja, której nie można bagatelizować. Może prowadzić do różnorodnych komplikacji, od braku możliwości potwierdzenia tożsamości po większe ryzyko, np. kradzieży danych osobowych. Osoba, która znalazła lub ukradła nasze dokumenty, może nawet spróbować wziąć kredyt na nasze dane.
Aby zminimalizować negatywne konsekwencje zgubienia dowodu osobistego, pierwszym krokiem powinno być zgłoszenie tego faktu odpowiednim instytucjom. W przypadku dowodu osobistego można to zrobić zarówno osobiście w urzędzie gminy, jak i wygodnie oraz szybko przez internet za pomocą platformy ePUAP. Problem pojawia się wtedy, gdy zagubiliśmy też telefon. Wtedy wszystkie instytucje będzie trzeba odwiedzić osobiście.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgłoszenie utraty dokumentów i zabezpieczenie danych
Po zgłoszeniu zagubienia dowodu osobistego w urzędzie gminy, niezwykle istotne jest zastrzeżenie dokumentu w systemie bankowym. To samo dotyczy zagubionych kart płatniczych. W Polsce funkcjonuje system "dokumenty zastrzeżone", który obejmuje wszystkie banki, większość operatorów komórkowych oraz wiele innych instytucji. Zastrzeżenie dowodu w tym systemie zapobiega jego nieuprawnionemu wykorzystaniu do zawarcia umów, zaciągnięcia kredytów czy przeprowadzenia innych operacji finansowych - donosi money.pl.
Należy upewnić się, że złożenie zawiadomienia o zagubieniu jest prawidłowo odnotowane, a informacja zostanie przekazana do odpowiednich systemów. Najłatwiej po prostu skontaktować się ze swoim bankiem. Infolinie zazwyczaj czynne są całą dobę. To ważne, ponieważ w przypadku zaciągnięcia chwilówki na nasze dane, banki mogą żądać, by udowodnić, że na prawdę zgubiliśmy dokumenty. Ewentualna sprawa może skończyć się w sądzie.
Nieco mniej strachu może być w przypadku zgubionego prawa jazdy. W przypadku tego dokumenty nikt nie weźmie na nas kredytu, ale utrata może przysłużyć się do kradzieży tożsamości. Zgubienie tego dowodu należy zgłosić odpowiedniego Urzędu Miasta, Dzielnicy lub Starostwa Powiatowego. W tym samym urzędzie wyrobimy nowy dokument.
Odnawianie dokumentów i dodatkowe kroki
Po zgłoszeniu zaginionego dowodu oraz zastrzeżeniu, kolejnym ważnym krokiem jest wnioskowanie o nowy dokument. Proces ten można rozpocząć online poprzez portal ePUAP, co pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć kolejek. Nie zapomnij jednak, że do końcowego etapu wymagane będzie osobiste stawienie się w urzędzie w celu pobrania odcisków palców i wzoru podpisu.
Jeśli zastrzegliśmy kartę płatniczą na infolinii bankowej, pracownik poinformuje nas o wysłaniu kolejnej. Wiąże się to oczywiście z oczekiwaniem na przysłanie karty nawet do 14 dni.
Warto także pomyśleć o zabezpieczeniach dodatkowych. Jeśli posiadasz profil zaufany, możesz monitorować swoje dane za pomocą różnych platform rządowych, co pozwala na szybką reakcję w razie wykrycia nieuprawnionej próby użycia Twojego dowodu osobistego. Warto też pamiętać, by zastrzec swój PESEL w mObywatel. To chroni nas przed podpisaniem umowy np. o kredyt lub zakupu na raty. Jeśli bank podpisałby taką umowę, może ponieść konsekwencje. Jeśli PESEL nie został zastrzeżony, stanie się to automatycznie w przypadku zgłoszenia utraty.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.