Thermomix, znany niemiecki sprzęt kuchenny, stworzony przez Vorwerk Gruppe, od kilku lat podbija serca polskich klientów, co nie umknęło uwadze naszych zachodnich sąsiadów.
Jak podkreśla portal mdr.de, za nowe urządzenie trzeba zapłacić ok. 1500 euro, podczas gdy w Polsce średnie miesięczne wynagrodzenie na początku 2024 r. wynosiło poniżej 1900 euro. Choć Thermomix do tanich nie należy, w naszym kraju osiąga imponujące wyniki sprzedaży.
Czytaj także: "Anioł Polaków". W Niemczech jest praktycznie nieznany
Polska stała się drugim państwem na liście w rankingu sprzedanych robotów Thermomix. Wyprzedzili nas tylko Niemcy. Oficjalne polskie konto produktu na Facebooku obserwuje ponad 400 tys. osób.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Firma twierdzi, że w ciągu 30 lat obecności na polskim rynku, sprzedała ponad 1,7 mln urządzeń. [...] Tylko w 2023 roku Polacy wydali na sprzęt Thermomix kwotę równą około 280 milionom euro. Imponujące liczby, biorąc pod uwagę ostrą konkurencję i wysoką cenę – zaznacza portal mdr.de.
Czytaj także: "Anioł Polaków". W Niemczech jest praktycznie nieznany
Dlaczego Polacy pokochali Thermomixa?
Zdaniem niemieckiego portalu, Polacy pokochali Thermomixa z kilku powodów.
Po pierwsze, jak czytamy, Polacy "uwielbiają gotować, a kuchnia jest dla nich centralnym miejscem integracji rodzinnej i społecznej". Prawdziwy boom na te urządzenia rozpoczął się podczas pandemii koronawirusa, gdy wyjście do restauracji stało się niemożliwe, a w wielu przypadkach nasze mieszkania i domy stały się tymczasowymi biurami.
Czytaj także: Niemcy i Francuzi mówią o Polsce. Pada słowo "potęga"
Socjolog Katarzyna Krzywicka-Zdunek, eskpertka ds. badań rynku, w rozmowie z niemieckim portalem podkreśliła, że posiadanie Thermomixa wynika także z potrzeby podkreślenia własnego statusu. Choć istnieją tańsze alternatywy, takie jak "Lidlomix" i "Biedromix", paradoksalnie to właśnie wysoka cena Thermomixa sprawia, że wielu chciałoby go zaprosić do swojej kuchni.
Nabytki takie jak mieszkania są teraz nieosiągalne dla starszych ludzi, którzy boją się kredytów. Ale także dla młodych ludzi, którzy po prostu nie mogą sobie pozwolić na mieszkanie ze względu na niskie dochody. Muszą więc znaleźć miejsce, w którym wyrażą chęć wyrażenia swojego statusu i przynależności do określonej grupy społecznej. Thermomix, jako marka premium, spełnia to zadanie – wyjaśnia socjolożka w rozmowie z portalem mdr.de.
Mimo to, Thermomix nadal wzbudza spore kontrowersje. Zdaniem niektórych – cena urządzenia jest zaporowa i nieadekwatna, a sprzęt kupują głównie osoby, które są w stanie "przypalić wodę na herbatę" i nie posiadają umiejętności kulinarnych.
Również niektórzy szefowie kuchni wskazują, że Thermomix niszczy kreatywność, a korzystanie z urządzenia ma niewiele wspólnego z prawdziwym gotowaniem, bo polega jedynie na przestrzeganiu instrukcji.