Najważniejsze informacje
- Poziom optymizmu polskich przedsiębiorców spadł z -1 do -13.
- Polska znalazła się na końcu rankingu 32 badanych państw.
- Wzrost pesymizmu związany jest z obawami o stabilność dostaw.
Jak informuje "Rzeczpospolita", powołując się na raport "Global Business Optimism Insights" firmy Dun & Bradstreet, poziom optymizmu wśród polskich przedsiębiorców gwałtownie maleje. Jeszcze trzy miesiące temu indeks optymizmu wynosił -1, co było najwyższym wynikiem na świecie, lecz obecnie spadł do -13, stając się najniższym spośród 32 badanych krajów.
Ujemny wynik indeksu wskazuje na przewagę pesymistycznych nastrojów wśród badanych. Średnia globalna wynosi obecnie -1 i mimo że pozostaje na minusie, stanowi poprawę w stosunku do poprzedniego kwartału, kiedy to osiągnęła poziom -13. Poprawa nastrojów odnotowywana jest w krajach, gdzie nastąpiły zmiany polityczne.
Uniemożliwienie przejęcia władzy przez skrajną prawicę w wyborach podniosło optymizm w Niemczech (+6 proc.) - wyjaśnia Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet, cytowany przez "Rzeczpospolitą".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Podobnie pesymistyczne nastroje jak w Polsce panują wśród firm z Azji, które borykają się z wysokimi cłami wprowadzonymi przez Donalda Trumpa. To pokazuje, jak polityka międzynarodowa wpływa na nastroje przedsiębiorców na całym świecie.
Wojna celna Trumpa. Ucierpieć mogą polskie usługi
Donald Trump nałożył, a następnie zawiesił cła na liczne kraje na całym świecie. Decyzje wprowadziły spore zamieszanie na rynkach. Wprowadziło to też sporą niepewność. Choć opłaty dotyczyły głównie towarów, to ucierpieć może też sektor usług.
Około 20 proc. centrów usług biznesowych w Polsce to podmioty z kapitałem amerykańskim lub realizujące usługi dla klientów ze Stanów Zjednoczonych. Mogą więc zostać dotknięte pośrednio przez cła na towary importowane do Stanów Zjednoczonych - poprzez spadek zamówień, zmiany w łańcuchach decyzyjnych lub ograniczenia budżetowe po stronie klientów - mówi "Rzeczpospolitej" wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) ds. Analiz Biznesowych Dariusz Kubacki.
Problemy mogą mieć też firmy z sektora IT. Klienci z USA mają ok. 20-25 proc. udział w przychodach polskich firm programistycznych.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.