Według badania przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, 49% Polaków deklaruje, że prezenty dla najbliższych kupuje z wyprzedzeniem. Wśród nich 34% rozpoczyna poszukiwania kilka tygodni przed świętami, a 15% dokonuje zakupów co najmniej dwa tygodnie wcześniej. Z kolei tylko 24% respondentów przyznaje, że zdarza im się kupować prezenty na ostatnią chwilę.
Wybierając upominki, Polacy kierują się przede wszystkim rozsądną ceną – taką odpowiedź wskazało 48% badanych. Ponadto 36% zwraca uwagę na praktyczność prezentów w ustalonym limicie cenowym, a taki sam odsetek respondentów przywiązuje wagę do zainteresowań obdarowywanej osoby. Dla 20% ważna jest użyteczność przedmiotu.
Badanie pokazało również, że większość z nas (88 proc.) wręcza prezenty bliskiej rodzinie, a niemal połowa (49 proc.) obdarowuje partnera lub partnerkę. Prezenty dla przyjaciół kupuje 18 proc. Polaków, a 12 proc. decyduje się na sprawienie upominku samemu sobie. Co ciekawe, niemal połowa (47 proc.) samodzielnie pakuje prezenty, podczas gdy dla 26% opakowanie nie ma znaczenia – liczy się przede wszystkim zawartość.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak Polacy kupują prezenty na święta
Zakupy w Wigilię są rzadkością – aż 95 proc. Polaków unika kupowania prezentów 24 grudnia. Częściej na ten dzień zakupy odkładają mężczyźni (6 proc.) niż kobiety (3 proc.). Wśród osób powyżej 55. roku życia aż 98 proc. deklaruje, że nie robi zakupów w Wigilię. "To pokazuje, że przywiązanie do tradycji jest wśród Polaków czymś naturalnym" – ocenił VeloBank, na który powołuje się Polska Agencja Prasowa.
Niewielki odsetek respondentów (2 proc.) rozważa wzięcie kredytu na zakup idealnego prezentu dla bliskich. Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie 1090 osób w dniach 29 listopada – 1 grudnia.
Czytaj także: Zginął w strasznym wypadku obok domu. Gwiazdy "Big Brothera" płakały na jego pogrzebie
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.