Szturm na galerie handlowe. Raport nie zostawia złudzeń
Ponad połowa aktywnych konsumentów planuje zrobić świąteczne zakupy w galeriach i centrach handlowych—wynika z najnowszego raportu UCE Research i Proxi.cloud. Polska Agencja Prasowa informuje, że to właśnie te placówki odnotują największy wzrost przedświątecznego ruchu.
Według badań UCE Research i Proxi.cloud, 51,2 proc. osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy zamierza przed świętami odwiedzić galerie i centra handlowe.
Dla porównania, w ubiegłym roku 48,7 proc. ankietowanych deklarowało przynajmniej jedną wizytę w takich miejscach w okresie przedświątecznym. Autorzy raportu prognozują, że w tym roku ruch w tych obiektach może być nawet nieco większy niż wcześniej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zakłopotanie po słowach Gawkowskiego. "To nie była emocja"
Analizy wskazują, że największa kumulacja wizyt nastąpi na 4–6 dni przed Wigilią, zwłaszcza w weekend 20–22 grudnia. W tym roku zwiększone natężenie ruchu skupi się w ciągu dwóch tygodni poprzedzających święta, co jest efektem dwóch handlowych niedziel przypadających na 15 i 22 grudnia.
W tym roku spodziewamy się, że szczyt przypadnie na sobotę 21 grudnia oraz niedzielę 22 grudnia. Okres bezpośrednio poprzedzający święta sprzyja wzrostowi ruchu ze względu na brak możliwości skorzystania z zakupów online—czas dostawy jest zbyt krótki – zauważa Łukasz Pytlewski z Proxi.cloud.
Dane z poprzedniego roku pokazują, że w trzy tygodnie przed Wigilią ruch w galeriach i centrach handlowych wzrósł średnio o 34 proc. w porównaniu z początkiem listopada. Hipermarkety odnotowały wzrost o 32 proc., dyskonty o 10 proc., a supermarkety o 7 proc.
Najsilniejszy wzrost ruchu przed świętami obserwujemy w galeriach handlowych. Świadczy to o tym, że ich oferty świąteczne, zwłaszcza prezentowe, są lepiej dopasowane do oczekiwań klientów niż te w dużych sieciach handlowych. Przewiduję, że i tym razem ruch w galeriach i hipermarketach wzrośnie dwucyfrowo rok do roku – prognozuje ekspert z Proxi.cloud.
Autorzy raportu zwracają także uwagę na dane z tegorocznego "Black Friday".
Galerie i centra handlowe zanotowały wówczas wzrost ruchu o 8,5 proc. w porównaniu z poprzedzającym piątkiem. Intensywne promocje i ich medialna komunikacja sprawiły, że klienci chętniej odwiedzali te miejsca. Ten wzrost był bez wątpienia zauważalny dla sieci handlowych działających w galeriach – dodaje Pytlewski.
Badanie przeprowadzono w dniach 1–6 grudnia metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1277 osób w wieku 18–80 lat, odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Dodatkowe dane pochodzą z bieżących i archiwalnych analiz firmy Proxi.cloud.
Przeczytaj też: Koniec Starlinka w Europie? UE uruchamia system