Październik przyniósł znaczący spadek cen w sklepach spożywczych. Średnia cena koszyka zakupowego zmniejszyła się o 20 zł w skali miesiąca. Obniżki cen odnotowano w ośmiu z trzynastu analizowanych sieci handlowych, natomiast w pozostałych pięciu ceny wzrosły w porównaniu z wrześniem.
W ujęciu rocznym średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 2,02%, z 283,27 zł w październiku 2023 roku do 288,99 zł w październiku 2024 roku. Największy roczny wzrost cen zaobserwowano w sieci Kaufland, gdzie średnia cena wzrosła o 43,16 zł, czyli o 16%. Ogółem wzrost cen badanych produktów w skali roku odnotowano w siedmiu sieciach z trzynastu analizowanych.
Największy miesięczny spadek średniej ceny koszyka zanotowano w Biedronce, gdzie ceny obniżyły się o 29,04%. Z kolei największy wzrost cen w październiku miał miejsce w Carrefourze, gdzie odnotowano podwyżkę o 1,45%.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spadek cen w październiku i wzrost na przełomie roku
Patrząc na poszczególne kategorie produktów, widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało sześć na dziesięć badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów — powiedział Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Liderem najniższych cen w październiku został Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 230,09 zł, co stanowi spadek o 50,18 zł, czyli o 17,09% mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu, należący wcześniej do Auchan. Na kolejnych miejscach uplasowały się Biedronka i Auchan, z różnicą w średniej cenie koszyka wynoszącą odpowiednio 1,19 zł i 6,34 zł więcej w porównaniu z Lidlem. Najdroższe zakupy można było zrobić w Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,72 zł.
Badanie wykazało, że konsumenci mogli zapłacić za koszyk zakupowy nawet 186,90 zł, wybierając najtańsze produkty spośród wszystkich sieci — to o 48,64 zł mniej niż we wrześniu. Natomiast decydując się na najdroższe produkty, koszyk mógł kosztować 355,90 zł, co jest spadkiem o 3,64 zł w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe, a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów — zauważa Kamil Kruk z ASM SFA.
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy opracowany przez ASM SFA obejmuje artykuły z takich kategorii jak nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne. Firma monitoruje ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w kanale e-commerce.