O możliwości przeniesienia produkcji Golfa z fabryki w Wolfsburgu do Poznania informuje serwis auto-motor-und-sport.de, powołujący się na informacje dziennika "Handelsblatt". Według nich Volkswagen rozważa tę decyzję, choć koncern oficjalnie nie skomentował tych doniesień.
Rozważania o produkcji Golfa za granicą są związane z kryzysem, który zmusza niemieckiego giganta do cięcia kosztów. Działalność firmy w Wolfsburgu jest droga ze względu na wysokie koszty pracy i przywileje pracownicze, co obniża rentowność tego klasycznego modelu. Golf musi konkurować w segmencie kompaktów, który stale się rozwija i oferuje coraz tańsze modele. Atutem Polski są niższe wynagrodzenia nad Wisłą niż w Niemczech.
Jednak nie tylko nasz kraj jest ponoć brany pod uwagę. Jako drugą lokalizację wskazuje się Meksyk, gdzie także koszty produkcji byłyby niższe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Volkswagen przeniesie produkcję do Polski? Golfy wyjadą z fabryki w Poznaniu
Warto pamiętać, że Volkswagen ma już przynajmniej część infrastruktury do przeniesienia produkcji do obu krajów. W Polsce funkcjonują fabryka w Poznaniu i powiązany z nią zakład we Wrześni. Produkowane są tam lekkie samochody dostawcze Caddy 5. W fabryce we Wrześni od października 2016 roku produkowana jest nowa generacja modelu Crafter.
Z kolei w Meksyku samochody marki Volkswagen są produkowane w fabryce w Puebla. Niegdyś produkowany był tam Garbus. Potem z taśm schodził Golf na rynek amerykański. Obecnie produkuje się tam Jettę, Taosa oraz przedłużone wersje modelu Tiguan.
Zobacz także: Niemcy są wstrząśnięci. Oto co znaleziono przy Polaku
Produkcja Golfa w Wolfsburgu jest kosztowna nie tylko ze względu na wysokie koszty pracy, ale także z powodu dużej złożoności procesu produkcyjnego. Model ten więcej wersji i wariantów niż jakikolwiek inny model Volkswagena. Produkcja jest bardziej skomplikowana, złożona z większej liczby etapów. Linia montażowa jest dłuższa niż przy innych modelach.
Niemiecki gigant samochodowy w opałach
Jednak to, czy Golf będzie produkowany w Polsce, zależy od wielu czynników. Na razie niemiecki koncern skupia się przede wszystkim na negocjacjach ze związkiem zawodowym IG Metall i pracownikami w sprawie pensji dla 120 tys. osób.
Plotki dotyczące przeniesienia produkcji Golfa nie są jedynymi w kontekście Polski. Niedawno money.pl donosił, że o planach przeniesienia produkcji elektrycznego busa ID.Buzz z Hanoweru do Poznania. Przypomnijmy, że Volkswagen ogłosił zamknięcie trzech fabryk w Niemczech. Powodem były wysokie koszty, ale także słabsze wyniki sprzedaży.