Bankomat nie wydał gotówki? Sprawdź, co zrobić

Bankomat nie wypłacił pieniędzy, a z konta zniknęła kwota transakcji? Sprawdź, jak skutecznie zareklamować taką sytuację i odzyskać środki. Podpowiadamy, jakie kroki podjąć i na co zwrócić uwagę.

bankomatBankomat czasami może sprawić spore problemy
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | dobok
Amadeusz Cyganek

Sytuacja, w której bankomat nie wypłaca gotówki, a mimo to z konta znika zadeklarowana kwota, może przytrafić się każdemu. Najważniejsze to zachować spokój i działać według sprawdzonego schematu. Po nieudanej transakcji warto od razu sprawdzić saldo konta – jeśli środki zostały pobrane, należy przygotować się do złożenia reklamacji.

Warto zapisać dokładną datę, godzinę oraz lokalizację bankomatu. Te dane będą niezbędne podczas kontaktu z bankiem. Jeśli bankomat znajduje się w placówce, można od razu zgłosić problem pracownikowi.

Niezwykłe nagranie ze Stegny. Niebo jak z bajki

Jak zgłosić reklamację w banku?

Zagrożenie skimmingiem coraz większe

Reklamacja bankomatowa to standardowa procedura, którą można rozpocząć na kilka sposobów:

  • telefonicznie na infolinii banku,
  • osobiście w oddziale,
  • przez bankowość internetową lub aplikację mobilną.

W zgłoszeniu należy podać: numer karty, kwotę transakcji, datę i miejsce zdarzenia oraz opis sytuacji. Banki często proszą także o numer bankomatu (widoczny na urządzeniu) lub adres lokalizacji.

Ile trwa rozpatrzenie reklamacji?

Zgodnie z przepisami, bank ma 15 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji. W skomplikowanych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 35 dni, o czym klient powinien zostać poinformowany. W praktyce wiele banków rozwiązuje sprawę szybciej, zwłaszcza jeśli bankomat należy do tej samej instytucji, w której prowadzony jest rachunek.

W przypadku bankomatów innych sieci, procedura może potrwać dłużej, ponieważ bank musi uzyskać potwierdzenie od operatora urządzenia. Warto zachować potwierdzenie zgłoszenia reklamacji – może być przydatne w razie dalszych problemów.

Co zrobić, gdy bank odrzuci reklamację?

Jeśli bank nie uzna reklamacji, klient ma prawo odwołać się od decyzji. Można to zrobić, składając ponowne zgłoszenie z dodatkowymi wyjaśnieniami lub dokumentami. W przypadku dalszych trudności warto skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego lub złożyć skargę do Komisji Nadzoru Finansowego.

Najważniejsze prawa klienta:

  • prawo do uzyskania szczegółowego wyjaśnienia odmowy,
  • możliwość odwołania się od decyzji banku,
  • prawo do skorzystania z pomocy instytucji zewnętrznych.

Jakie dokumenty warto przygotować?

Przy zgłaszaniu reklamacji przydatne będą:

  • potwierdzenie transakcji (jeśli bankomat je wydrukował),
  • wyciąg z konta z widoczną operacją,
  • numer bankomatu i jego lokalizacja,
  • opis sytuacji (np. czy bankomat wydał komunikat o błędzie).

Im więcej szczegółów, tym łatwiej bankowi zweryfikować sprawę. Warto także zachować wszelką korespondencję z bankiem.

Bankomat nie wydał gotówki – czy można odzyskać pieniądze?

W większości przypadków klient odzyskuje środki – banki mają obowiązek dokładnie sprawdzić każdą reklamację. Jak podaje jeden z banków w komunikacie: "W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, środki są zwracane na konto klienta w możliwie najkrótszym terminie" – informuje biuro prasowe banku.

Warto pamiętać, że banki monitorują pracę bankomatów i regularnie przeprowadzają rozliczenia gotówki. Jeśli urządzenie nie wydało pieniędzy, a saldo zostało obciążone, istnieje duża szansa na pozytywne rozpatrzenie reklamacji.

Jak uniknąć problemów z bankomatem?

Aby zminimalizować ryzyko podobnych sytuacji:

  • korzystaj z bankomatów w dobrze oświetlonych, monitorowanych miejscach,
  • sprawdzaj stan techniczny urządzenia przed transakcją,
  • nie odchodź od bankomatu, dopóki nie upewnisz się, że transakcja została zakończona,
  • zachowuj potwierdzenia operacji.

W razie problemów nie należy panikować – procedury reklamacyjne są skuteczne, a banki zobowiązane do ochrony interesów klientów.

Nie bój się korzystać z procedur reklamacyjnych – banki są zobowiązane do ochrony interesów klientów i wyjaśnienia każdej nieprawidłowości. Zachowując spokój i stosując się do opisanych zasad, możesz skutecznie zadbać o swoje finanse i uniknąć niepotrzebnego stresu związanego z problemami przy bankomacie.

Wybrane dla Ciebie

Okazje w Hebe. Kultowy tusz do rzęs niemal o połowę tańszy
Okazje w Hebe. Kultowy tusz do rzęs niemal o połowę tańszy
Ruszyli z ofertą na Wszystkich Świętych. Znicze od 4,99 zł
Ruszyli z ofertą na Wszystkich Świętych. Znicze od 4,99 zł
Tyle dostanie zwycięzca Konkursu Chopinowskiego. Świątek ma więcej za wygranie I rundy
Tyle dostanie zwycięzca Konkursu Chopinowskiego. Świątek ma więcej za wygranie I rundy
Nagranie z Lidla. Zaczęło się. "Czas nabiera tempa"
Nagranie z Lidla. Zaczęło się. "Czas nabiera tempa"
Cała Polska mówi o Ustroniance. 3,001 l. Jest oświadczenie
Cała Polska mówi o Ustroniance. 3,001 l. Jest oświadczenie
Gadżet z Action pomaga obniżyć rachunki. Kosztuje zaledwie 6,99 zł
Gadżet z Action pomaga obniżyć rachunki. Kosztuje zaledwie 6,99 zł
28 lat i koniec? Znana marka rozważa wycofanie z Polski
28 lat i koniec? Znana marka rozważa wycofanie z Polski
Kupno samochodu używanego. Jak uniknąć pułapek i wybrać dobre auto?
Kupno samochodu używanego. Jak uniknąć pułapek i wybrać dobre auto?
Do 16 października. Media Expert ogłasza. 500 zł taniej
Do 16 października. Media Expert ogłasza. 500 zł taniej
Praca w McDonald's - ile można zarobić w 2025 roku?
Praca w McDonald's - ile można zarobić w 2025 roku?
Dofinansowanie do pompy ciepła - jak uzyskać wsparcie?
Dofinansowanie do pompy ciepła - jak uzyskać wsparcie?
Kody rabatowe w Euro RTV. Sprawdź, na czym zaoszczędzisz
Kody rabatowe w Euro RTV. Sprawdź, na czym zaoszczędzisz