Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Jakub Artych
Jakub Artych | 

Black Friday. Jak uniknąć pułapek. Pamiętaj o swoich prawach

0

Black Friday, Black Week i Cyber Monday to okazje do atrakcyjnych zakupów, ale też czas wzmożonych działań nieuczciwych sprzedawców. Mimo wprowadzenia dyrektywy Omnibus, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, by faktycznie skorzystać z promocji i uniknąć nadużyć.

Black Friday. Jak uniknąć pułapek. Pamiętaj o swoich prawach
Black Friday. Jak uniknąć pułapek. Pamiętaj o swoich prawach (Getty Images, ArtistGNDphotography)

Black Friday, przypadający w tym roku 29 listopada, to czas, kiedy sklepy oferują liczne promocje. Jednak, jak zauważa prof. Radosław Mącik z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, obniżki przekraczające 30 proc. mogą budzić nieufność. W Polsce, gdzie tradycja ta nie jest tak silna jak w USA, rabaty rzędu 10-15 proc. są uznawane za znaczące.

Pandemia zmieniła podejście Polaków do zakupów. Coraz więcej osób wybiera zakupy online. Dyrektywa Omnibus, obowiązująca od roku, zobowiązuje sprzedawców do informowania o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni przed obniżką. Ma to zapobiegać sztucznemu zawyżaniu cen tuż przed promocją.

Jednak, jak zauważa Bartosz Klimczuk z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w rozmowie z "Business Insider", sprzedawcy znaleźli sposoby na obejście przepisów. Często podwyższają i obniżają ceny, by zaciemnić obraz rzeczywistej promocji. Dlatego przed zakupem warto porównać ceny w różnych sklepach i korzystać z porównywarek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Tłumy w polskim mieście. Goście przyjechali z całej Polski

Szczególną ostrożność należy zachować przy zakupach na zagranicznych platformach internetowych. Dyrektywa Omnibus ma zastosowanie do sprzedawców kierujących swoje oferty do konsumentów z Polski, niezależnie od miejsca rejestracji firmy. Jednak dochodzenie swoich praw może być trudniejsze, jeśli sprzedawca nie ma siedziby w UE.

Black Friday. Jak uniknąć pułapek

Pamiętajmy, że prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny obowiązuje tylko przy zakupach online. W sklepach stacjonarnych zależy to od polityki sprzedawcy. Nie wszystkie produkty podlegają zwrotowi.

Wyjątki stanowią np. produkty spersonalizowane czy rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu ze względów higienicznych, takie jak soczewki kontaktowe. Warto jednak wiedzieć, że perfumy nie należą do tej kategorii i można je zwrócić nawet po otwarciu opakowania, co potwierdził Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Uważajmy na praktyki sprzedawców, takie jak dodawanie płatnych produktów do koszyka na ostatnim etapie zakupu czy ukryte warunki promocji wymagające np. zakupu za określoną kwotę. Zwracajmy uwagę na cenę jednostkową produktów, by nie dać się nabrać na mniejsze opakowania w pozornie niższych cenach.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Na stacjach będzie taniej? Eksperci przedstawili prognozy
Ołów, kadm i inne toksyny. To wszystko znaleziono w dziecięcej kurtce z Temu
Lotnisko wciąż zawodzi. Zamykają biznesy wokół obiektu
Od takiego prezentu trzeba zapłacić podatek. Nie ma zmiłuj
Wypadki przy pracy w 2023 roku. Odnotowano ponad 68 tys. poszkodowanych
Ministerstwo Sprawiedliwości szuka głównego specjalisty. Oto pensja
Biedronka znów to robi. Zaoszczędzisz nawet 299 zł
Wzrost inflacji w grudniu. Niepokojąca prognoza Konfederacji Lewiatan
Inflacja w Polsce. Są najnowsze dane
Trwają wypłaty programu "Aktywny Rodzic". Już 317 mln zł trafiło do Polaków
Spór gigantów. Lidl wydał oświadczenie
Zostały dwa dni na wniosek. Inaczej przepadną wakacje
Wróć na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić