Nowe przepisy pozwalają listonoszom odstąpić od weryfikacji tożsamości, jeśli odbiorca jest im znany, a nadawcą przekazu jest jednostka sektora finansów publicznych. Jak informuje "Rzeczpospolita", w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, listonosz ma prawo zażądać okazania dowodu osobistego. To działanie ma na celu zapobieganie oszustwom i ochronę danych osobowych seniorów.
Od kwietnia 2023 roku zgodnie z nowymi przepisami, pracownicy Poczty Polskiej zobowiązani są do weryfikacji tożsamości emerytów odbierających pieniądze w gotówce. Tego rodzaju kontrola ma na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy i w większości przypadków dotyczy seniorów, którzy preferują tradycyjną formę odbioru świadczenia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Weryfikacja tożsamości przez listonosza
Aktualnie w Polsce większość emerytów korzysta z opcji przelewu bankowego, a gotówkę odbiera niespełna 20 proc. z nich. Nowe przepisy wskazują, że listonosze mogą wymagać okazania dowodu osobistego, aby potwierdzić tożsamość odbiorcy świadczenia. Znajomość listonosza z odbiorcą może wpłynąć na złagodzenie tej procedury.
Kontrola przy odbiorze gotówki nie była wcześniej standardem, jednak wytyczne uwzględniają także ochronę przed podejrzeniem działalności niezgodnej z prawem. Seniorzy, mając na uwadze ryzyko oszustw, są zachęcani przez ZUS do korzystania z bezpiecznych przelewów bankowych.
Warto pamiętać, że przed okazaniem dowodu osobistego, odbiorca może poprosić listonosza o pokazanie legitymacji pracownika Poczty Polskiej. Legitymacja powinna zawierać imię, nazwisko oraz zdjęcie, co pozwala na weryfikację tożsamości doręczyciela. Jak donosi "Rzeczpospolita", w razie wątpliwości, można skontaktować się z placówką pocztową, do której należy listonosz.
Czytaj także: Włosi walczą z drożyzną. Nawet 16 euro za kilogram masła
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.