Hulajnogi elektryczne są coraz popularniejsze. Oto przepisy, których trzeba przestrzegać

Hulajnogi elektryczne stały się nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu. Z ich rosnącą popularnością pojawiły się nowe przepisy, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jakie zasady obowiązują użytkowników tych pojazdów i jakie mandaty grożą za ich łamanie?

baba, buciki, noga, stopa, chodzenie, lud, dżinsy, ulica, sport, moda, obcas, osoba, bisnes, droga, ruch, wysoki, but, hulajnoga, miasto, centrum, transport, technologia, przepis, hulajnoga elektrycznaHulajnogi elektryczne wzbudzają coraz większe kontrowersje
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Amadeusz Cyganek

Hulajnogi elektryczne, mimo że są wygodnym środkiem transportu, stają się coraz większym zagrożeniem na drogach. W Polsce liczba wypadków z ich udziałem rośnie w zastraszającym tempie. W 2025 roku odnotowano już ponad 700 wypadków, w których zginęło sześć osób, a ponad 600 zostało rannych. Wiele z tych zdarzeń można by uniknąć, gdyby użytkownicy przestrzegali przepisów dotyczących prędkości i nosili kaski.

Pojazdy te zyskały ogromną popularność, oferując szybki i wygodny sposób poruszania się. Wraz z ich wzrostem pojawiła się potrzeba zachowania bezpieczeństwa - zarówno użytkowników, jak i innych uczestników ruchu. Minimalny wiek użytkownika to 10 lat, a osoby poniżej 18 roku życia muszą posiadać kartę rowerową. Dorośli nie potrzebują dodatkowych dokumentów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, hulajnogi elektryczne mogą poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h. Noszenie kasku, choć nieobowiązkowe, jest zalecane, ponieważ znacznie zmniejsza ryzyko poważnych urazów głowy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jaki kask wybrać na hulajnogę elektryczną?

Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną?

Hulajnogą elektryczną należy poruszać się ścieżką rowerową, jeśli jest dostępna. W przypadku jej braku, można korzystać z jezdni, o ile dozwolona prędkość wynosi maksymalnie 30 km/h. Jazda po chodniku jest dozwolona tylko wtedy, gdy nie ma drogi rowerowej ani jezdni o prędkości do 30 km/h, i tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności oraz pierwszeństwa dla pieszych.

Mandaty za łamanie przepisów

Policja coraz częściej kontroluje użytkowników hulajnóg elektrycznych. Mandaty mogą wynosić od 50 do 2500 zł, w zależności od wykroczenia. Przewożenie pasażera czy zbyt szybka jazda po chodniku to koszt 300 zł, a jazda pod wpływem alkoholu może kosztować nawet 2500 zł.

Policja przypomina, że hulajnoga elektryczna to środek transportu, a nie zabawka. Kierujący nimi muszą stosować się do podobnych zasad jak rowerzyści. Noszenie kasku, choć nieobowiązkowe, znacznie zmniejsza ryzyko poważnych urazów głowy. Warto również regularnie sprawdzać stan techniczny hulajnogi, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

Jak zapewnić większe bezpieczeństwo jazdy na hulajnodze?

Policja oraz organizacje pozarządowe regularnie organizują kampanie informacyjne, które mają na celu zwiększenie świadomości na temat przepisów i zasad bezpiecznej jazdy. Wiedza o tym, jak prawidłowo korzystać z hulajnogi, może znacząco zmniejszyć liczbę wypadków i incydentów na drogach.

Jednym z głównych wyzwań związanych z rosnącą popularnością hulajnóg elektrycznych jest dostosowanie infrastruktury miejskiej. Wiele miast boryka się z problemem braku odpowiednich ścieżek rowerowych, co zmusza użytkowników hulajnóg do korzystania z chodników lub jezdni. Inwestycje w rozwój infrastruktury mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także zmniejszyć liczbę konfliktów między pieszymi a użytkownikami hulajnóg.

Technologia odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa użytkowników hulajnóg elektrycznych. Nowoczesne modele są wyposażone w zaawansowane systemy hamowania, oświetlenie LED oraz aplikacje mobilne, które monitorują prędkość i stan techniczny pojazdu. Wprowadzenie inteligentnych rozwiązań może nie tylko poprawić komfort jazdy, ale także zredukować ryzyko wypadków, co jest kluczowe w kontekście rosnącej liczby użytkowników tych pojazdów.

Nielegalne hulajnogi to prawdziwa plaga

Jednym z głównych problemów związanych z hulajnogami elektrycznymi są nielegalne modyfikacje, które pozwalają na osiąganie znacznie wyższych prędkości niż dozwolone 20 km/h. Odblokowanie prędkości jest stosunkowo proste i dostępne w internecie, co prowadzi do zwiększenia ryzyka wypadków. Policja ma ograniczone możliwości kontroli prędkości hulajnóg, co utrudnia egzekwowanie przepisów.

Wybrane dla Ciebie

Wielka awaria terminali płatniczych. Problemy w całej Polsce
Wielka awaria terminali płatniczych. Problemy w całej Polsce
Gotowi na apokalipsę? W Danii uruchomią sieć sklepów kryzysowych
Gotowi na apokalipsę? W Danii uruchomią sieć sklepów kryzysowych
KiK zwija się w Niemczech. Co szósty sklep może być zamknięty
KiK zwija się w Niemczech. Co szósty sklep może być zamknięty
W czwartek w Lotto nie padła "szóstka", mało za "piątkę". Pula rośnie przed sobotą
W czwartek w Lotto nie padła "szóstka", mało za "piątkę". Pula rośnie przed sobotą
Niemcy budowali park rozrywki przez 13 lat. Efekt zachwyca i zdumiewa
Niemcy budowali park rozrywki przez 13 lat. Efekt zachwyca i zdumiewa
Promocje w Dino. Ważne tylko do soboty lub do wyczerpania zapasów
Promocje w Dino. Ważne tylko do soboty lub do wyczerpania zapasów
Tani weekend w Biedronce. Promocja na cukier w piątek i wyprzedaż
Tani weekend w Biedronce. Promocja na cukier w piątek i wyprzedaż
Tylko w piątek w Lidlu. Promocja 60 proc. taniej oraz rabat
Tylko w piątek w Lidlu. Promocja 60 proc. taniej oraz rabat
Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem na świecie. Liderem Larry Ellison
Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem na świecie. Liderem Larry Ellison
Jest opinia TSUE w sprawie WIBOR-u. Dotyczy nawet 3 mln Polaków
Jest opinia TSUE w sprawie WIBOR-u. Dotyczy nawet 3 mln Polaków
Koniec eldorado dla Gruzinów w Polsce. Uproszczona procedura zatrudnienia już nie dla nich
Koniec eldorado dla Gruzinów w Polsce. Uproszczona procedura zatrudnienia już nie dla nich
One World Trade Center to najdroższy wieżowiec w historii. Burdż Chalifa się nie umywa
One World Trade Center to najdroższy wieżowiec w historii. Burdż Chalifa się nie umywa