Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu zmaga się z niedoborem kadry. Obecnie poszukuje 70 kierowców autobusów i 30 motorniczych. W 2024 r. zwiększono liczbę kursów tramwajów, jednak praca przewozowa autobusów była mniejsza niż rok wcześniej. Przyczyną były remonty torowisk w 2023 r.
Zamiast kierowców na etacie - zleceniobiorcy i firmy zewnętrzne
MPK Poznań stale przyjmuje nowych pracowników, ale duża rotacja utrudnia pokrycie potrzeb kadrowych. W 2023 r. średnioroczne zatrudnienie wynosiło 620 kierowców autobusów i 479 motorniczych. W 2024 r. liczby te spadły do 605 kierowców i 497 motorniczych. Niedobory są uzupełniane kierowcami z firm zewnętrznych oraz zleceniobiorcami.
Praca w MPK Poznań - zarobki i benefity
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, od 1 października 2024 r. początkujący kierowca i motorniczy MPK Poznań - po zdaniu egzaminu, nie mając jeszcze doświadczenia w zawodzie - otrzymuje, łącznie z premią, 6 320 zł brutto. To znaczny wzrost względem stawek, jakie wypłacano do 1 marca 2023 r., kiedy kierowca lub motorniczy rozpoczynający pracę w MPK Poznań - bez doświadczenia w zawodzie - uzyskiwał, łącznie z premią, 4760 zł brutto.
MPK zaznacza, że wynagrodzenie wzrasta wraz ze stażem, a na wyższe zarobki mogą też liczyć osoby, które posiadają już odpowiednie uprawnienia i doświadczenie jako kierowcy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zarówno w przypadku motorniczego jak i kierowcy autobusu, pracownicy mogą liczyć na możliwość udziału w szkoleniach i kursach, pakiet socjalny wspierający aktywność i wypoczynek, bilet na komunikację miejską za 12 zł rocznie dla pracownika i członków jego rodziny, paczki dla dzieci oraz premie świąteczne.
Inwestycje w tabor i infrastrukturę
MPK Poznań inwestuje w nowoczesny tabor. W 2025 r. przewoźnik podpisał umowy na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych i 9 wodorowych. Pojazdy mają trafić do Poznania w pierwszym półroczu 2026 r. Dodatkowo, firma planuje zakup 38 autobusów spalinowych do 2028 r.
W zakresie tramwajów, MPK posiada 229 pojazdów, z czego 33 to tramwaje dwukierunkowe. Do połowy 2026 r. zakończą się dostawy 30 nowych tramwajów Moderus Gamma LF 04. Poznań uzyskał na ten cel wsparcie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Czytaj także: "Każdy drży o pracę". Zwolnienia w zakładach lotniczych
Modernizacja taboru. Niektóre tramwaje znikną z torów
MPK Poznań planuje zakup używanych tramwajów NGT6D z Bonn. Zakup ma pozwolić na wyłączenie z ruchu starych tramwajów typu 105Na. Pierwsze pojazdy pojawią się na ulicach Poznania za kilka miesięcy. Dzięki tym inwestycjom, MPK Poznań dąży do modernizacji floty i poprawy jakości usług.
Według rzecznika prasowego poznańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, Bartosza Trzebiatowskiego, różnice w pracy przewozowej wynikają z mniejszej liczby zaplanowanych kursów oraz awarii taboru i braków kadrowych. W 2024 r. praca przewozowa tramwajów wzrosła o 13 proc., a autobusów spadła o 3 proc.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.