Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Jakub Artych
Jakub Artych | 

Nieudany prezent na święta? Sprawdź, kiedy możesz go zwrócić

0

Przed świętami Bożego Narodzenia Polacy ruszą do sklepów, aby kupić prezent swoim bliskim. Zwrot nieudanego prezentu nie zawsze jest możliwy. TVN24 wyjaśnia, w jakich sytuacjach sprzedawca przyjmie towar z powrotem.

Nieudany prezent na święta? Sprawdź, kiedy możesz go zwrócić
Nieudany prezent na święta? Sprawdź, kiedy możesz go zwrócić (Pexels)

W przypadku zakupów dokonanych przez internet lub podczas wizyty przedstawiciela w domu konsumenta, mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyjaśnia, że początek biegu terminu zależy od charakteru transakcji.

Przy zakupie pojedynczego towaru termin liczy się od momentu otrzymania przesyłki. Jeśli zamówiliśmy kilka produktów dostarczanych regularnie, czas liczymy od otrzymania pierwszego z nich.

Przy zakupach w sklepach stacjonarnych zwrot towaru zależy od polityki sprzedawcy, a nie od przepisów prawa. Nie każdy sklep przyjmie towar tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie. Jednak wielu sprzedawców, chcąc pozostać konkurencyjnymi, oferuje możliwość zwrotu w określonym czasie i na konkretnych warunkach, np. z nienaruszonym opakowaniem czy z paragonem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dzieje się w Łodzi. Świąteczna maszyna ruszyła

Jeśli towar jest wadliwy, konsument ma prawo do reklamacji. UOKiK podkreśla, że podstawą może być niezgodność towaru z umową lub gwarancja, jeśli została udzielona.

To do konsumenta należy wybór podstawy składania reklamacji, przedsiębiorca nie może tego narzucić lub zmienić decyzji konsumenta - czytamy w komunikacie UOKiK.

Nieudany prezent na święta? Konsument ma swoje prawa

W przypadku niezgodności towaru z umową odpowiedzialność ponosi sprzedawca. Konsument może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, chyba że przepisy wyraźnie na to pozwalają.

Gwarancja określa obowiązki gwaranta i prawa konsumenta, gdy towar nie spełnia określonych warunków. Powinna zawierać m.in. nazwę i adres gwaranta, procedurę korzystania z gwarancji oraz informację, że gwarancja nie wyłącza praw konsumenta wynikających z przepisów prawa.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Zostały 4 dni. Potem masło znów będzie droższe
Tyle płacą w Biedronce. Słowacy zarobią więcej niż Polacy
Zauważyła, że ma więcej produktów w koszyku. Sklep sam je dodał
Szok w czeskim Lidlu. Oto co menadżer ukrywał w bananach
Kłopoty finansowe zmiotły tę wodę z rynku. Teraz ma szansę powrócić na sklepowe półki
Ile więźniowie wydają na Boże Narodzenie? Pokazano cennik z zakładu karnego
Lubicie mieć przy sobie kubek kawy? Lepiej zróbcie zapasy
Polacy coraz częściej rezygnują z alkoholu. Są nowe badania
UOKiK stawia zarzuty Wizz Air. Ujawniono szczegóły
Spojrzała na datę parówek. Chwyciła za telefon. "Doznałam szoku"
Emeryci mogą dostać dodatkowe 330 zł. Kto może je otrzymać?
Nawet o 1200 zł więcej za ogrzewanie. Złe informacje dla Polaków
Wróć na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić