Nieudany prezent na święta? Sprawdź, kiedy możesz go zwrócić

Przed świętami Bożego Narodzenia Polacy ruszą do sklepów, aby kupić prezent swoim bliskim. Zwrot nieudanego prezentu nie zawsze jest możliwy. TVN24 wyjaśnia, w jakich sytuacjach sprzedawca przyjmie towar z powrotem.

.Nieudany prezent na święta? Sprawdź, kiedy możesz go zwrócić
Źródło zdjęć: © Pexels
Jakub Artych

W przypadku zakupów dokonanych przez internet lub podczas wizyty przedstawiciela w domu konsumenta, mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyjaśnia, że początek biegu terminu zależy od charakteru transakcji.

Przy zakupie pojedynczego towaru termin liczy się od momentu otrzymania przesyłki. Jeśli zamówiliśmy kilka produktów dostarczanych regularnie, czas liczymy od otrzymania pierwszego z nich.

Przy zakupach w sklepach stacjonarnych zwrot towaru zależy od polityki sprzedawcy, a nie od przepisów prawa. Nie każdy sklep przyjmie towar tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie. Jednak wielu sprzedawców, chcąc pozostać konkurencyjnymi, oferuje możliwość zwrotu w określonym czasie i na konkretnych warunkach, np. z nienaruszonym opakowaniem czy z paragonem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dzieje się w Łodzi. Świąteczna maszyna ruszyła

Jeśli towar jest wadliwy, konsument ma prawo do reklamacji. UOKiK podkreśla, że podstawą może być niezgodność towaru z umową lub gwarancja, jeśli została udzielona.

To do konsumenta należy wybór podstawy składania reklamacji, przedsiębiorca nie może tego narzucić lub zmienić decyzji konsumenta - czytamy w komunikacie UOKiK.

Nieudany prezent na święta? Konsument ma swoje prawa

W przypadku niezgodności towaru z umową odpowiedzialność ponosi sprzedawca. Konsument może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, chyba że przepisy wyraźnie na to pozwalają.

Gwarancja określa obowiązki gwaranta i prawa konsumenta, gdy towar nie spełnia określonych warunków. Powinna zawierać m.in. nazwę i adres gwaranta, procedurę korzystania z gwarancji oraz informację, że gwarancja nie wyłącza praw konsumenta wynikających z przepisów prawa.

Źródło artykułu: o2pl
Wybrane dla Ciebie
Od środy 22 października w Action za grosze. Sprawdź promocje
Od środy 22 października w Action za grosze. Sprawdź promocje
Tylko w środę w Pizza Hut. Druga pizza 1 zł. Jest mały haczyk
Tylko w środę w Pizza Hut. Druga pizza 1 zł. Jest mały haczyk
Żabka rusza z Festiwalem Bagietek. Z aplikacją taniej
Żabka rusza z Festiwalem Bagietek. Z aplikacją taniej
Kody rabatowe w Media Expert. Sprawdź, ile zaoszczędzisz
Kody rabatowe w Media Expert. Sprawdź, ile zaoszczędzisz
Tablet za 2599 zł w Media Markt. Jest też gratis
Tablet za 2599 zł w Media Markt. Jest też gratis
Kupujesz w Lidlu? W środę koniec. Zostały ostatnie godziny
Kupujesz w Lidlu? W środę koniec. Zostały ostatnie godziny
12 sztuk na kartę Biedronki. Już tylko 22 października
12 sztuk na kartę Biedronki. Już tylko 22 października
Dwa przelewy od ZUS w listopadzie. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w listopadzie. Oto szczegóły
Tylko do 23 października. 1+1 za 50 proc. w Drogeriach Natura
Tylko do 23 października. 1+1 za 50 proc. w Drogeriach Natura
Przy zakupie 15 sztuk. Właśnie zaczęło się w Dino
Przy zakupie 15 sztuk. Właśnie zaczęło się w Dino
399 zł za telefon. RTV Euro AGD z nową ofertą
399 zł za telefon. RTV Euro AGD z nową ofertą
Overbooking to problem dla wielu podróżnych. Jak sobie z nim radzić?
Overbooking to problem dla wielu podróżnych. Jak sobie z nim radzić?