Polak jednym z najbardziej wpływowych ludzi w świecie AI. Jest na liście "Time'a"
Polski przedsiębiorca Mati Staniszewski znalazł się na liście 100 najbardziej wpływowych osób w dziedzinie sztucznej inteligencji według tygodnika "Time". Jego firma ElevenLabs w zaledwie trzy lata działalności osiągnęła wartość 3,3 mld dolarów. Technologia opracowana przez Staniszewskiego podbija USA.
Polski przedsiębiorca Mati Staniszewski, współzałożyciel firmy ElevenLabs, znalazł się na liście 100 najbardziej wpływowych osób w dziedzinie sztucznej inteligencji według amerykańskiego tygodnika "Time".
Uzasadniając nominację podkreślono, że misją jego startupu jest sprawienie, by "komputery potrafiły mówić". Założona w 2022 roku przez Staniszewskiego i jego bliskiego przyjaciela Piotra Dąbkowskiego firma szybko stała się jednym z kluczowych graczy w globalnym sektorze generatywnej sztucznej inteligencji audio, tworząc narzędzia dla branży kreatywnej, wydawniczej i medialnej.
Wizją ElevenLabs jest sprawienie, by sztuczna inteligencja była w stanie przemawiać w każdym języku świata. Staniszewski nie ukrywa, że chce, by jego startup został "głosem technologii otaczającej nas na co dzień".
Platforma pozwala użytkownikom replikować własny głos, tworzyć dubbingi do filmów, audiobooków czy gier wideo. Kolejną funkcją jest udostępnienie głosów przedsiębiorstwom zajmującym się obsługą klienta i sprzedażą w czasie rzeczywistym.
Prężnie rozwijająca się spółka w ciągu trzech lat działalności szybko potroiła swą wartość, notując wycenę rzędu 3,3 miliarda dolarów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najgorętsze premiery filmowe nadchodzących tygodni
Startup współpracuje obecnie z ponad tysiącem firm, 60 proc. z nich to spółki z listy Fortune 500, czyli corocznego zestawienia największych amerykańskich korporacji, publikowanego przez fachowy magazyn "Fortune".
Od kongresu, po gry video
Technologia firmy ElevenLabs zyskała rozgłos w Stanach Zjednoczonych – jest wykorzystywana zarówno przez Kongres USA, jak i znajduje zastosowanie w popularnych grach video z Fortnite na czele.
W lipcu ubiegłego roku dzięki sztucznej inteligencji głos parlamentarzystki, która zatraciła zdolność mówienia, mógł ponownie zabrzmieć w amerykańskiej Izbie Reprezentantów.
W maju, we współpracy ze spadkobiercami słynnego aktora Jamesa Earla Jonesa, system odwzorował w wyżej wymienionej grze komputerowej głos Dartha Vadera, umożliwiając graczom interakcję z kultową postacią.
Technologia wykorzystywana jest też przez wiele wiodących mediów i wydawnictw w USA, by wspomnieć choćby: Time, The New Yorker, Harper Collins czy The Washington Post.