Według analizy Akcenty, w 2023 roku Polska wyeksportowała ozdoby bożonarodzeniowe o wartości 68,2 mln euro (blisko 300 mln zł). Tym samym plasujemy się na 3. miejscu w Europie i 5. na świecie pod względem eksportu bombek.
Jak podaje "Fakt", największym odbiorcą polskich ozdób są Niemcy, do których trafiła co czwarta eksportowana bombka o łącznej wartości 15,6 mln euro. Na drugim miejscu znajdują się Stany Zjednoczone z wynikiem 14,8 mln euro, a trzecie miejsce zajmuje Francja z wartością 4,3 mln euro.
Polskie bombki cenione są za jakość i unikatowy design. Często ręcznie malowane i bogato zdobione, zyskały status luksusowych dekoracji na całym świecie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zarówno na świecie, jak i w Polsce widzimy wyraźną tendencję: konsumenci coraz częściej wybierają jakość. I tak Francuzi mogą pochwalić się najwyższej jakości serami, Szwajcarzy zegarkami, a Polacy produkują jedne z najpiękniejszych bombek na świecie. Często ręcznie malowane i starannie wykonane, cieszą się uznaniem na całym świecie, a Polska utrzymuje silną pozycję na rynku, nawet w trudniejszych czasach - mówi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.
Eksport polskich bombek w 2023 roku był o połowę wyższy niż import, który wyniósł 46,7 mln euro. Polacy coraz częściej wybierają rodzime produkty, ograniczając import przede wszystkim z Chin. Import ozdób z Państwa Środka spadł o 17% rok do roku i wyniósł 36,2 mln euro.
Mimo globalnego spadku wartości eksportu ozdób bożonarodzeniowych o 39% w 2023 roku, Polska zanotowała jedynie 7% spadku, podczas gdy Chiny, dominujące na rynku, odnotowały spadek o 42%. To świadczy o rosnącym uznaniu dla polskich wyrobów na arenie międzynarodowej.
Mandat za dekoracje świąteczne? Nowe przepisy w Poznaniu
W okresie przedświątecznym przedsiębiorcy ozdabiają miasta kolorowymi dekoracjami. Jednak w Poznaniu przypomina się o nowych przepisach dotyczących umieszczania reklam i ozdób w przestrzeni publicznej.
Jak podaje "Fakt", uchwała krajobrazowa, która weszła w życie 5 sierpnia 2023 roku, ma na celu poprawę estetyki miasta poprzez ograniczenie nadmiaru banerów reklamowych i uporządkowanie przestrzeni miejskiej.
Czytaj także: Gigant podjął decyzję. Szykują się zwolnienia w Polsce
Przedsiębiorcy nie muszą jednak rezygnować ze świątecznych dekoracji. W lokalach mogą eksponować bombki, łańcuchy, światełka i inne tradycyjne ozdoby, pod warunkiem że nie będą one służyły jako reklama.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.