Od 1 stycznia system e-Doręczeń stał się obowiązkowy dla wielu instytucji publicznych, w tym samorządów i urzędów. Do systemu przystąpiło ponad 40 tysięcy jednostek. W pierwszych dniach działania niektóre z nich napotkały trudności techniczne, jednak większość problemów została już rozwiązana.
Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki (COI) oraz Poczta Polska podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów - zapewniono w komunikacie resortu, który cytuje PAP.
Czytaj także: Prawie 800 tys. osób bez pracy. Są najnowsze dane
Problemy wynikały głównie z błędów w integracji wewnętrznych systemów do elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD) z e-Doręczeniami. Według danych Poczty Polskiej, usterki dotyczyły około 7 tysięcy przesyłek na ponad 3,5 miliona nadanych w styczniu, co stanowi mniej niż 1 procent wszystkich przesyłek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Błędy związane były m.in. z wydłużonym czasem nadania e-Doręczeń oraz niepoprawną integracją systemów EZD z e-Doręczeniami w 34 podmiotach. Większość tych problemów została już usunięta. Odnosząc się do kwestii ciągłego odpytywania o status przesyłek przez systemy urzędów, resort wskazał: "Ten problem nie powinien już występować".
Ministerstwo podkreśla, że właściwa integracja systemów wewnętrznych urzędów z e-Doręczeniami jest kluczowa dla poprawnej realizacji usług. W związku z tym 28 stycznia eksperci Poczty Polskiej podczas spotkania organizowanego przez COI przedstawią dobre praktyki w tym zakresie.
Na czym polega system e-Doręczeń?
System e-Doręczeń, który zrealizował już ponad 3,5 miliona przesyłek, jest elektronicznym odpowiednikiem tradycyjnych listów poleconych za potwierdzeniem odbioru. Ma on ułatwić wymianę korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami a obywatelami.
Za poprawną realizację e-Doręczeń odpowiada system Poczty Polskiej działający w tle (backend), natomiast za interfejs użytkownika (frontend) odpowiadają Ministerstwo Cyfryzacji, COI, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz dostawcy systemów kancelaryjnych.
Resort informuje, że w celu ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń, COI zapewnia wszystkim podmiotom dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz danych do przeprowadzania testów usługi. Warunkiem pomyślnego przeprowadzenia testów jest poprawna implementacja interfejsu UA API dostarczanego przez Pocztę Polską.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.