Problemy z e-Doręczeniami. Ministerstwo zabrało głos
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że większość problemów technicznych, które pojawiły się w początkowych dniach funkcjonowania systemu e-Doręczeń, została już usunięta. Według danych Poczty Polskiej usterki dotyczyły około 7 tysięcy przesyłek z ponad 3,5 miliona zrealizowanych.
Od 1 stycznia system e-Doręczeń stał się obowiązkowy dla wielu instytucji publicznych, w tym samorządów i urzędów. Do systemu przystąpiło ponad 40 tysięcy jednostek. W pierwszych dniach działania niektóre z nich napotkały trudności techniczne, jednak większość problemów została już rozwiązana.
Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki (COI) oraz Poczta Polska podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów - zapewniono w komunikacie resortu, który cytuje PAP.
Czytaj także: Prawie 800 tys. osób bez pracy. Są najnowsze dane
Problemy wynikały głównie z błędów w integracji wewnętrznych systemów do elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD) z e-Doręczeniami. Według danych Poczty Polskiej, usterki dotyczyły około 7 tysięcy przesyłek na ponad 3,5 miliona nadanych w styczniu, co stanowi mniej niż 1 procent wszystkich przesyłek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Krwawe zasadzki na konwoje Rosjan. Polowanie na armię Putina trwa
Błędy związane były m.in. z wydłużonym czasem nadania e-Doręczeń oraz niepoprawną integracją systemów EZD z e-Doręczeniami w 34 podmiotach. Większość tych problemów została już usunięta. Odnosząc się do kwestii ciągłego odpytywania o status przesyłek przez systemy urzędów, resort wskazał: "Ten problem nie powinien już występować".
Ministerstwo podkreśla, że właściwa integracja systemów wewnętrznych urzędów z e-Doręczeniami jest kluczowa dla poprawnej realizacji usług. W związku z tym 28 stycznia eksperci Poczty Polskiej podczas spotkania organizowanego przez COI przedstawią dobre praktyki w tym zakresie.
Na czym polega system e-Doręczeń?
System e-Doręczeń, który zrealizował już ponad 3,5 miliona przesyłek, jest elektronicznym odpowiednikiem tradycyjnych listów poleconych za potwierdzeniem odbioru. Ma on ułatwić wymianę korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami a obywatelami.
Za poprawną realizację e-Doręczeń odpowiada system Poczty Polskiej działający w tle (backend), natomiast za interfejs użytkownika (frontend) odpowiadają Ministerstwo Cyfryzacji, COI, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz dostawcy systemów kancelaryjnych.
Resort informuje, że w celu ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń, COI zapewnia wszystkim podmiotom dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz danych do przeprowadzania testów usługi. Warunkiem pomyślnego przeprowadzenia testów jest poprawna implementacja interfejsu UA API dostarczanego przez Pocztę Polską.