Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Przyszłość polskiej kolei. Ambitne plany na 2030 rok

3

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przewiduje, że do 2030 r. liczba pasażerów kolei w Polsce może wzrosnąć do 500 mln. Już wkrótce korzystający z tego środka transportu odczują pierwsze efekty działań mających na celu przyspieszenie podróży.

Przyszłość polskiej kolei. Ambitne plany na 2030 rok
Zmiany na kolei. Minister zapowiada (Getty Images, Artur Widak)

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z Polską Agencją Prasową wyraził przekonanie, że do 2030 r. liczba pasażerów korzystających z polskiej kolei może osiągnąć 500 mln. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w ubiegłym roku z usług kolei skorzystało 374,4 mln osób. Malepszak podkreślił, że zwiększenie liczby pasażerów jest jednym z głównych celów resortu.

Wiceminister zapowiedział, że już w grudniu tego roku oraz w czerwcu przyszłego roku pasażerowie będą mogli zauważyć skrócenie czasu przejazdu pociągów. Malepszak wskazał, że czasy przejazdów będą konkurencyjne nawet dla transportu lotniczego na długich trasach. Przykładowo, podróż z Wrocławia do Kudowy Zdroju skróci się o godzinę.

Malepszak poinformował o planach budowy kolei dużych prędkości, która połączy Warszawę z Łodzią, a następnie z Wrocławiem i Poznaniem. Realizacja tej linii planowana jest do 2035 r., a pierwszym etapem będzie odcinek Warszawa-Łódź.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Raport "Ziemianie Atakują", czyli o skutkach przegrzania planety

Wiceminister zaznaczył, że Polregio, największy polski przewoźnik pasażerski, planuje wymianę przestarzałego taboru na nowe pociągi w ciągu najbliższej dekady. Obecnie średni wiek pociągów wynosi 42 lata. Malepszak podkreślił, że finansowanie na ten cel ma pochodzić z różnych źródeł, w tym z Krajowego Planu Odbudowy oraz Funduszu Modernizacyjnego.

Poważne zmiany na kolei. Minister zapowiada

Jednym z priorytetów jest także zwiększenie liczby towarów przewożonych koleją. Malepszak wskazał na potrzebę rozwoju transportu intermodalnego oraz ożywienia szlaków wschód-zachód. Wiceminister podkreślił, że konieczne jest skracanie czasów przejazdu pociągów towarowych, które obecnie osiągają średnią prędkość ok. 30 km/h.

Malepszak zwrócił uwagę na problem z wdrożeniem cyfrowego systemu łączności ERTMS/GSM-R, który jest kluczowy dla kolei dużych prędkości. Ma ona zastąpić analogowy system VHF 150 MHz. Projekt ten, rozpoczęty w 2017 r., napotkał na liczne trudności, ale wiceminister wyraził optymizm co do jego kontynuacji. System ten jest niezbędny do poruszania się pociągów z prędkością powyżej 200 km/h.

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, korzyści z wdrożenia systemu GSM-R obejmować będą "znaczną poprawę bezpieczeństwa, jakości łączności głosowej oraz zapewnienie transmisji danych na potrzeby ETCS poziomu 2".

Autor: AWWA
Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Podatek od prezentów na komunię? Coraz więcej donosów do Urzędu Skarbowego
Ceny owoców i warzyw gwałtownie wzrosną? Rolnicy alarmują
Polacy inwestują w hiszpańskie nieruchomości. Biją rekordy
Co oznacza odrzucenie spadku i jakie są jego konsekwencje?
Zachowek to istotny element prawa spadkowego. Jak z niego skorzystać?
Renta chorobowa - kto może ją otrzymać i jakie są warunki?
Złamanie ciszy wyborczej w Polsce. Do miliona złotych kary
Ministerstwo ogłasza dofinansowanie. Rusza nabór wniosków. Pula środków to 30 mln
Separacja to często ostatnia szansa na ratunek małżeństwa. Jak z niej skorzystać?
Tunel foliowy do ogrodu - ile kosztuje i jakie ma zalety?
Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych? Kiedy warto ją wykonać?
Ile dać w kopercie na wesele w 2025 roku? Wiele zależy od stopnia pokrewieństwa
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić