Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z Polską Agencją Prasową wyraził przekonanie, że do 2030 r. liczba pasażerów korzystających z polskiej kolei może osiągnąć 500 mln. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w ubiegłym roku z usług kolei skorzystało 374,4 mln osób. Malepszak podkreślił, że zwiększenie liczby pasażerów jest jednym z głównych celów resortu.
Wiceminister zapowiedział, że już w grudniu tego roku oraz w czerwcu przyszłego roku pasażerowie będą mogli zauważyć skrócenie czasu przejazdu pociągów. Malepszak wskazał, że czasy przejazdów będą konkurencyjne nawet dla transportu lotniczego na długich trasach. Przykładowo, podróż z Wrocławia do Kudowy Zdroju skróci się o godzinę.
Malepszak poinformował o planach budowy kolei dużych prędkości, która połączy Warszawę z Łodzią, a następnie z Wrocławiem i Poznaniem. Realizacja tej linii planowana jest do 2035 r., a pierwszym etapem będzie odcinek Warszawa-Łódź.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiceminister zaznaczył, że Polregio, największy polski przewoźnik pasażerski, planuje wymianę przestarzałego taboru na nowe pociągi w ciągu najbliższej dekady. Obecnie średni wiek pociągów wynosi 42 lata. Malepszak podkreślił, że finansowanie na ten cel ma pochodzić z różnych źródeł, w tym z Krajowego Planu Odbudowy oraz Funduszu Modernizacyjnego.
Poważne zmiany na kolei. Minister zapowiada
Jednym z priorytetów jest także zwiększenie liczby towarów przewożonych koleją. Malepszak wskazał na potrzebę rozwoju transportu intermodalnego oraz ożywienia szlaków wschód-zachód. Wiceminister podkreślił, że konieczne jest skracanie czasów przejazdu pociągów towarowych, które obecnie osiągają średnią prędkość ok. 30 km/h.
Malepszak zwrócił uwagę na problem z wdrożeniem cyfrowego systemu łączności ERTMS/GSM-R, który jest kluczowy dla kolei dużych prędkości. Ma ona zastąpić analogowy system VHF 150 MHz. Projekt ten, rozpoczęty w 2017 r., napotkał na liczne trudności, ale wiceminister wyraził optymizm co do jego kontynuacji. System ten jest niezbędny do poruszania się pociągów z prędkością powyżej 200 km/h.
Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, korzyści z wdrożenia systemu GSM-R obejmować będą "znaczną poprawę bezpieczeństwa, jakości łączności głosowej oraz zapewnienie transmisji danych na potrzeby ETCS poziomu 2".