Wrocław nieustannie rozwija swoją infrastrukturę parkingową, co wiąże się z wprowadzeniem nowych stawek za parkowanie. Od 1 marca 2021 roku, zgodnie z decyzją Rady Miasta, obowiązują nowe opłaty, które mają na celu zwiększenie rotacji pojazdów w strefach płatnego parkowania. Ceny za parkowanie we Wrocławiu wzrosły, co ma zachęcić kierowców do krótszego postoju i zwiększenia dostępności miejsc parkingowych.
Wprowadzenie nowych stawek spotkało się z mieszanymi reakcjami. Z jednej strony, mieszkańcy mogą nabywać abonamenty parkingowe w niższych cenach, co jest szansą na oszczędności. Z drugiej strony, wzrost opłat za parkowanie w centrum miasta budzi kontrowersje.
Płatne parkowanie w centrum Wrocławia obowiązuje dłużej i jest droższe
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Płatne parkowanie we Wrocławiu dzieli się na dwie strefy. Pierwszą z nich jest Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmuje centrum miasta i jest podzielona na obszary A i B. Drugi teren to Strefa Płatnego Parkowania, a więc obszar poza ścisłym centrum miasta.
Granice Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zostały wyznaczone uchwałą rady miasta Wrocławia. Tworzy ją obszar, który jest ograniczony:
- mostem Mieszczańskim;
- północnym nabrzeżem kanału Odry od mostu Mieszczańskiego do pl. gen. Józefa Bema;
- pl. gen. Józefa Bema;
- ul. Henryka Sienkiewicza od pl. gen. Józefa Bema do ul. kard. Stefana Wyszyńskiego;
- ul. kard. Stefana Wyszyńskiego od ul. Henryka Sienkiewicza do mostu Pokoju;
- mostem Pokoju;
- pl. Powstańców Warszawy od mostu Pokoju do al. Juliusza Słowackiego;
- al. Juliusza Słowackiego od pl. Powstańców Warszawy do Fosy Miejskiej;
- Fosą Miejską od al. Juliusza Słowackiego do mostu Władysława Sikorskiego;
- mostem Władysława Sikorskiego;
- ul. Mostową;
- ul. Władysława Jagiełły od ul. Księcia Witolda do mostu Mieszczańskiego.
Granice obszaru A ograniczają ulice: Grodzka, Piaskowa, św. Katarzyny, bł. Czesława, Kazimierza Wielkiego oraz Nowy Świat. Pozostały teren należy do obszaru B.
Ile kosztuje parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania
Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania są pobierane od poniedziałku do niedzieli w godzinach 9:00 - 20:00. W obszarze A za pierwszą godzinę płacimy 7,00 zł, druga godzina kosztuje 7,30 zł, trzecia godzina - 7,70 zł, a czwarta i każda kolejna godzina - 7,00 zł. W obszarze B za parkowanie: płacimy zaś:
- pierwsza godzina - 5,00 zł;
- druga godzina - 5,20 zł;
- trzecia godzina - 5,50 zł;
- czwarta i każda kolejna godzina - 5,00 zł.
Strefa Płatnego Parkowania jest znacznie tańsza
Strefa Płatnego parkowania obejmuje obszar poza ścisłym centrum miasta. Opłaty za postój obowiązują w niej od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 18:00. W tym wypadku za postój zapłacimy:
- pierwsza godzina - 3,00 zł;
- druga godzina - 3,10 zł;
- trzecia godzina - 3,30 zł;
- czwarta i każda kolejna godzina - 3,00 zł.
Opłate za parkowanie w obydwu strefach można dokonywać w parkomatach za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych Pay Pass i Pay Wave, systemem BLIK oraz monetami (od 10 groszy do 5 złotych). Możliwe jest także opłacanie parkingu za pomocą aplikacji mobilnych, takich jak SkyCash lub AnyPark.
Zmiany w opłatach za parkowanie we Wrocławiu wywołały różnorodne reakcje wśród mieszkańców. Wielu z nich docenia możliwość zakupu abonamentów w niższych cenach, co jest szczególnie korzystne dla osób regularnie korzystających z miejskich parkingów. Jednakże, nie brakuje głosów krytyki, zwłaszcza w kontekście wzrostu cen w centralnych lokalizacjach.
W porównaniu do innych dużych miast w Polsce, Wrocław wciąż ma relatywnie niskie dochody z opłat parkingowych. Dla przykładu, Kraków i Poznań generują znacznie wyższe przychody z tego tytułu. Władze Wrocławia podkreślają, że wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko zwiększenie dochodów, ale także poprawę dostępności miejsc parkingowych i zmniejszenie liczby samochodów parkujących na dziko.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.