Strefa parkowania we Wrocławiu - jaki teren obejmuje i ile płacimy za postój?
Strefa płatnego parkowania we Wrocławiu ulega ciągłym zmianom. Aktualnie dzieli się na dwie strefy śródmiejskie oraz strefę miejską. Ile kosztuje parkowanie we Wrocławiu?
Wrocław nieustannie rozwija swoją infrastrukturę parkingową, co wiąże się z wprowadzeniem nowych stawek za parkowanie. Od 1 marca 2021 roku, zgodnie z decyzją Rady Miasta, obowiązują nowe opłaty, które mają na celu zwiększenie rotacji pojazdów w strefach płatnego parkowania. Ceny za parkowanie we Wrocławiu wzrosły, co ma zachęcić kierowców do krótszego postoju i zwiększenia dostępności miejsc parkingowych.
Wprowadzenie nowych stawek spotkało się z mieszanymi reakcjami. Z jednej strony, mieszkańcy mogą nabywać abonamenty parkingowe w niższych cenach, co jest szansą na oszczędności. Z drugiej strony, wzrost opłat za parkowanie w centrum miasta budzi kontrowersje.
Płatne parkowanie w centrum Wrocławia obowiązuje dłużej i jest droższe
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mandat za parkowanie pod marketem. UOKiK interweniuje
Płatne parkowanie we Wrocławiu dzieli się na dwie strefy. Pierwszą z nich jest Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmuje centrum miasta i jest podzielona na obszary A i B. Drugi teren to Strefa Płatnego Parkowania, a więc obszar poza ścisłym centrum miasta.
Granice Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zostały wyznaczone uchwałą rady miasta Wrocławia. Tworzy ją obszar, który jest ograniczony:
- mostem Mieszczańskim;
- północnym nabrzeżem kanału Odry od mostu Mieszczańskiego do pl. gen. Józefa Bema;
- pl. gen. Józefa Bema;
- ul. Henryka Sienkiewicza od pl. gen. Józefa Bema do ul. kard. Stefana Wyszyńskiego;
- ul. kard. Stefana Wyszyńskiego od ul. Henryka Sienkiewicza do mostu Pokoju;
- mostem Pokoju;
- pl. Powstańców Warszawy od mostu Pokoju do al. Juliusza Słowackiego;
- al. Juliusza Słowackiego od pl. Powstańców Warszawy do Fosy Miejskiej;
- Fosą Miejską od al. Juliusza Słowackiego do mostu Władysława Sikorskiego;
- mostem Władysława Sikorskiego;
- ul. Mostową;
- ul. Władysława Jagiełły od ul. Księcia Witolda do mostu Mieszczańskiego.
Granice obszaru A ograniczają ulice: Grodzka, Piaskowa, św. Katarzyny, bł. Czesława, Kazimierza Wielkiego oraz Nowy Świat. Pozostały teren należy do obszaru B.
Ile kosztuje parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania
Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania są pobierane od poniedziałku do niedzieli w godzinach 9:00 - 20:00. W obszarze A za pierwszą godzinę płacimy 7,00 zł, druga godzina kosztuje 7,30 zł, trzecia godzina - 7,70 zł, a czwarta i każda kolejna godzina - 7,00 zł. W obszarze B za parkowanie: płacimy zaś:
- pierwsza godzina - 5,00 zł;
- druga godzina - 5,20 zł;
- trzecia godzina - 5,50 zł;
- czwarta i każda kolejna godzina - 5,00 zł.
Strefa Płatnego Parkowania jest znacznie tańsza
Strefa Płatnego parkowania obejmuje obszar poza ścisłym centrum miasta. Opłaty za postój obowiązują w niej od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 18:00. W tym wypadku za postój zapłacimy:
- pierwsza godzina - 3,00 zł;
- druga godzina - 3,10 zł;
- trzecia godzina - 3,30 zł;
- czwarta i każda kolejna godzina - 3,00 zł.
Opłate za parkowanie w obydwu strefach można dokonywać w parkomatach za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych Pay Pass i Pay Wave, systemem BLIK oraz monetami (od 10 groszy do 5 złotych). Możliwe jest także opłacanie parkingu za pomocą aplikacji mobilnych, takich jak SkyCash lub AnyPark.
Zmiany w opłatach za parkowanie we Wrocławiu wywołały różnorodne reakcje wśród mieszkańców. Wielu z nich docenia możliwość zakupu abonamentów w niższych cenach, co jest szczególnie korzystne dla osób regularnie korzystających z miejskich parkingów. Jednakże, nie brakuje głosów krytyki, zwłaszcza w kontekście wzrostu cen w centralnych lokalizacjach.
W porównaniu do innych dużych miast w Polsce, Wrocław wciąż ma relatywnie niskie dochody z opłat parkingowych. Dla przykładu, Kraków i Poznań generują znacznie wyższe przychody z tego tytułu. Władze Wrocławia podkreślają, że wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko zwiększenie dochodów, ale także poprawę dostępności miejsc parkingowych i zmniejszenie liczby samochodów parkujących na dziko.