Z Polski do Niemiec. Zemsta Chin za unijne cła?

Według informacji Reuters, fabryka Stellantis w Tychach traci ważne zlecenie na produkcję chińskiego modelu B10 marki Leapmotor. Decyzja koncernu może być efektem chińskiej presji na Polskę za poparcie unijnych ceł na chińskie samochody

Inauguration Of Hybrid And PHEV Vehicles Stellantis Group eDCT Assembly Plant In Turin
TURIN, ITALY - APRIL 10: Stellantis worker at work inside of the new Hybrid and PHEV Vehicles Stellantis Group eDCT Assembly Plant on April 10, 2024 in Turin, Italy. The new Hybrid and PHEV Vehicles Stellantis Group eDCT Assembly plant, will produce up to 6,000 electrified transmissions for hybrid cars. To meet the growing demand for electrified vehicles and the ambitious targets presented in the Dare Forward 2030 strategic plan, Stellantis and its joint venture partner, Punch Powertrain, signed a new agreement increasing production of the future-generation electrified dual-clutch transmissions (eDCT) for Stellantis hybrid and plug-in hybrid electric vehicles (PHEV). (Photo by Stefano Guidi/Getty Images)
Stefano GuidiZ Polski do Niemiec. Zemsta Chin za unijne cła?
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2024 Stefano Guidi
Jakub Artych

Polska fabryka w Tychach nie zobaczy drugiego modelu elektrycznego. Według Reutersa Stellantis i Leapmotor rezygnują z projektu produkcji crossoverów akumulatorów B10 w Polsce. Z drugiej strony obaj partnerzy rozważają produkcję tego ostatniego w zakładach Eisenach w Niemczech, które produkują modele Opla lub zakładach Trnava na Słowacji.

Chińczycy w ten sposób wyrażają swoje niezadowolenie z unijnych ceł na chińskie auta i, według doniesień, wpływa na decyzje międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych.

Jak czytamy, Stellantis, europejski gigant samochodowy i właściciel marki Opel, postanowił anulować plany produkcji modelu B10 chińskiej marki Leapmotor w fabryce w Tychach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Transparenty na Marszu Niepodległości. Trump na fladze. "Ludzie go kochają"

Decyzja ta jest rzekomo wynikiem interwencji chińskich władz, które chcą ukarać Polskę za głosowanie w Brukseli za nałożeniem karnych ceł na chińskie samochody elektryczne.


Polska, w przeciwieństwie do takich krajów jak Niemcy czy Słowacja, poparła plan Unii Europejskiej mający przeciwdziałać chińskim dotacjom poprzez cła wyrównawcze.

Teraz Stellantis rozważa przeniesienie produkcji modelu B10 do jednego z krajów, które głosowały przeciwko cłom. W grę wchodzą fabryki w Niemczech lub na Słowacji.


Premier Słowacji Robert Fico podczas niedawnej wizyty w Pekinie podkreślił sprzeciw swojego kraju wobec unijnych ceł i chęć zacieśnienia współpracy z Chinami w sektorze motoryzacyjnym.

Z Polski do Niemiec. Szykują się problemy

Przeniesienie produkcji z Polski może zagrozić miejscowym miejscom pracy, ale dla Stellantis jest to strategiczny ruch.

Firma jest gotowa zaakceptować wyższe koszty energii i pracy w innych lokalizacjach, byle tylko zyskać przychylność chińskiego rynku. Dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, wcześniej ogłosił, że rozważa zamknięcie fabryk w Europie, jeśli chińscy producenci będą dominować na rynku.

W październiku 2023 r. Stellantis ogłosił przejęcie 23 proc. udziałów w Leapmotor za 1,5 mld euro (6,5 mld zł). Powstała również spółka joint venture Leapmotor International, w której Stellantis posiada 51 proc. udziałów. Jej celem jest dystrybucja chińskiej marki w Europie i szybkie zdobycie udziału w rynku samochodów elektrycznych.

Wybrane dla Ciebie

Wielka awaria terminali płatniczych. Problemy w całej Polsce
Wielka awaria terminali płatniczych. Problemy w całej Polsce
Gotowi na apokalipsę? W Danii uruchomią sieć sklepów kryzysowych
Gotowi na apokalipsę? W Danii uruchomią sieć sklepów kryzysowych
KiK zwija się w Niemczech. Co szósty sklep może być zamknięty
KiK zwija się w Niemczech. Co szósty sklep może być zamknięty
W czwartek w Lotto nie padła "szóstka", mało za "piątkę". Pula rośnie przed sobotą
W czwartek w Lotto nie padła "szóstka", mało za "piątkę". Pula rośnie przed sobotą
Niemcy budowali park rozrywki przez 13 lat. Efekt zachwyca i zdumiewa
Niemcy budowali park rozrywki przez 13 lat. Efekt zachwyca i zdumiewa
Promocje w Dino. Ważne tylko do soboty lub do wyczerpania zapasów
Promocje w Dino. Ważne tylko do soboty lub do wyczerpania zapasów
Tani weekend w Biedronce. Promocja na cukier w piątek i wyprzedaż
Tani weekend w Biedronce. Promocja na cukier w piątek i wyprzedaż
Tylko w piątek w Lidlu. Promocja 60 proc. taniej oraz rabat
Tylko w piątek w Lidlu. Promocja 60 proc. taniej oraz rabat
Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem na świecie. Liderem Larry Ellison
Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem na świecie. Liderem Larry Ellison
Jest opinia TSUE w sprawie WIBOR-u. Dotyczy nawet 3 mln Polaków
Jest opinia TSUE w sprawie WIBOR-u. Dotyczy nawet 3 mln Polaków
Koniec eldorado dla Gruzinów w Polsce. Uproszczona procedura zatrudnienia już nie dla nich
Koniec eldorado dla Gruzinów w Polsce. Uproszczona procedura zatrudnienia już nie dla nich
One World Trade Center to najdroższy wieżowiec w historii. Burdż Chalifa się nie umywa
One World Trade Center to najdroższy wieżowiec w historii. Burdż Chalifa się nie umywa