Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Jakub Artych
Jakub Artych | 

Zacznie się 1 listopada. Kierowcy będą wściekli

8

Z początkiem listopada powiększy się sieć płatnych odcinków dróg. Zmiany obejmą zarówno ciężarówki, jak i autobusy, a nowe przepisy będą miały wpływ na wiele regionów w Polsce.

Zacznie się 1 listopada. Kierowcy będą wściekli
Zacznie się 1 listopada. Kierowcy znów zapłacą więcej (GGKIA)

Od 1 listopada 2024 roku w Polsce zwiększy się liczba płatnych dróg. Sieć zostanie rozszerzona o 1,6 tys. km nowych odcinków, co oznacza, że obecnie płatnych dróg będzie o 1600 km więcej niż w 2017 roku.


Zmiany dotyczą głównie pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony oraz autobusów. Nowe przepisy na Mazowszu obejmują m.in. autostrady A1, A2, S2, S7, a także S17, S19 i S61.

Obecnie opłaty są pobierane na ok. 3,6 tys. km dróg krajowych wszystkich kategorii. Po rozszerzeniu sieci będziemy mieć więc w Polsce ponad 5 tys. km dróg krajowych objętych opłatą elektroniczną - czytamy na stronie rządowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: UOKiK i kara dla Biedronki. Chróstny: Nie uwziąłem się na ten dyskont

Nowelizacja przepisów obejmuje kilkanaście odcinków na Pomorzu oraz całą sieć dróg ekspresowych na Lubelszczyźnie. Kilka z tych odcinków to:

  • Węzeł Gdynia - Węzeł Gdynia Wielki Kack (S6)
  • Węzeł Koleczkowo - Węzeł Chwaszczyno (S6)
  • Węzeł Żuławy Wschód - Węzeł Elbląg Zachód (S7)


Kontrola przejazdów i naliczanie opłat będą realizowane przez system e-TOLL, który korzysta z nawigacji satelitarnej. Każda przebyta trasa będzie monitorowana, a opłaty naliczane za każdy przejechany kilometr.


Przykładowo, dla pojazdów spełniających normę Euro 5, stawka wynosi od 23 do 38 gr/km. Brak uiszczonej opłaty będzie skutkował karą administracyjną w wysokości od 250 zł do 1500 zł.

Zmiany w sieci płatnych dróg dotkną nie tylko transport ciężki, lecz także autobusy turystyczne oraz samochody osobowe z przyczepami, które przekraczają dopuszczalną masę całkowitą.

Przeznaczenie środków z opłat drogowych

Dodatkowe przychody z opłat drogowych mają zasilać Krajowy Fundusz Drogowy. Dzięki temu będą finansowane m.in. inwestycje drogowe oraz remonty istniejącej infrastruktury. Rząd podkreśla, że rozszerzenie sieci płatnych dróg zostało zaplanowane i zgłoszone jako jedno z działań w ramach Krajowego Planu Odbudowy, mającego na celu obniżenie emisji CO2 i przeniesienie części transportu kołowego na kolejowy.

Wpływy z opłat za przejazd pojazdów ciężkich i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci - potwierdza minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Włosy 15-latka za tysiące euro. Interwencja biskupa. Mówi o diable
Zawrotne emerytury górników. Tyle dostaje rekordzista
Z mapy Krakowa znika znana księgarnia. "Nie jest w stanie być miejscem dochodowym"
Niewykorzystany zaległy urlop. Możesz dostać karę
Szambiarz poszukiwany. Ile można zarobić na wywozie nieczystości?
"Awantura o kasę". Ile kosztuje 100g sztabka złota?
Pijesz kawę? Szykuje się kolejna podwyżka
Sadownik o polskich truskawkach. "Dobry i smaczny owoc musi kosztować"
Zacznie się 1 kwietnia. Obowiązkowe e-Doręczenia dla firm
Znany kurort podnosi ceny. Nowe stawki za parkowanie
Krajowa Administracja Skarbowa - jakie ma uprawnienia i czym się zajmuje?
Wygrał 115 mln euro. I nagle takie wieści ze Szwecji
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić