Ceny masła znów wywołają szok? Długo na to czekali
Jeśli chodzi o ceny produktów spożywczych, ostatnio coraz częściej docierają do nas kiepskie wieści. Ale nie tym razem. W grudniu ceny masła na światowych rynkach spadły po 14 miesiącach wzrostów - informuje AgroNews.
Jak informuje AgroNews, w grudniu wskaźnik cen produktów mlecznych FAO wyniósł średnio 138,9 punktów, co oznacza spadek o 1,0 punktu (0,7 procent) w porównaniu z listopadem. Jest to pierwszy spadek po siedmiu miesiącach wzrostów. Mimo to - poziom wskaźnika jest nadal o 17 proc. wyższy niż rok wcześniej.
Ceny masła w dół
Co istotne, międzynarodowe notowania masła odnotowały największy spadek, kończąc czternastomiesięczną passę wzrostów. Przyczyną jest stłumiony popyt globalny oraz nagromadzone zapasy. Spadły również ceny sera i odtłuszczonego mleka w proszku, co również wynika ze słabszego popytu.
Ceny masła w Polsce doświadczyły znaczących wahań w ostatnim czasie. Notowano wzrost cen tego produktu o 35 proc. rok do roku. Skłoniło to Agencję Rezerw Strategicznych do interwencji poprzez sprzedaż zapasów produktu, aby ustabilizować sytuację na rynku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W długi weekend tłumy, a teraz... "Wystarczyło pomyśleć"
Ta nietypowa decyzja byłą szeroko komentowana w mediach i krytykowana przez niektórych ekspertów.
Ceny masła w kraju wzrosły w I tygodniu grudnia do poziomu najwyższego w historii (3866,25 zł/kg). Kolejne dwa tygodnie przyniosły 3% spadek średniej ceny masła w kraju – do 3755,21 zł/t. Wynikało to z trendu spadkowego na globalnym rynku produktu, a nie z powodu sprzedaży 1000 ton tego produktu z rezerw państwowych - zauważa AgroNews.
Choć sierpień przyniósł obniżki cen olejów roślinnych i pszenicy, to koszty produktów mlecznych pozostają wyższe w porównaniu do poprzednich lat.
Duże sieci handlowe próbują skusić klientów, oferując promocje na masło i inne produkty mleczne. To wynik strategii sprzedażowych, które są odpowiedzią na liczne wyzwania ekonomiczne.
Według badań opublikowanych pod koniec ubiegłego roku, aż 93,5% Polaków podczas zakupów spożywczych korzysta z promocji (dane za: portalspozywczy.pl).
Czytaj także: Lidl podjął decyzję ws. masła. Nie ma żadnego terminu