Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Będą nowe opłaty drogowe? Zmiany mają zachęcić do ekologicznej floty

4

Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie dwóch nowych opłat drogowych dla pojazdów ciężkich, opartych na emisji CO2 oraz klasie emisji EURO. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, celem zmian jest zachęcenie przedsiębiorców do wymiany flot na bardziej ekologiczne.

Będą nowe opłaty drogowe? Zmiany mają zachęcić do ekologicznej floty
Rząd chce wprowadzić nowe opłaty drogowe. Zależeć będą od emisji CO2 (Materiały prasowe, GDDKiA)

Zgodnie z opublikowanymi informacjami na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, resort infrastruktury przygotowuje nowelizację ustawy o drogach publicznych. Działania te wynikają z konieczności wdrożenia do polskiego prawa nowej dyrektywy Unii Europejskiej dotyczącej opłat drogowych.

Nowy system opłat przewiduje, że pojazdy korzystające z dróg płatnych będą uiszczały opłatę elektroniczną składającą się z trzech elementów. Oprócz istniejącej już opłaty infrastrukturalnej, różnicowanej ze względu na klasę emisji EURO, wprowadzone zostaną dwie dodatkowe opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Cyfryzacja Polski. "Wszystko można załatwić, a kiedyś kolejki od 8 do 14"

Rząd planuje nowe opłaty drogowe

Pierwsza opłata będzie uzależniona od indywidualnej emisji CO2 konkretnego pojazdu, natomiast druga będzie związana z poziomem zanieczyszczenia powietrza, różnicowanym według klasy EURO.

Zmiana zasad nakładania opłat drogowych służy zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek — podkreślono w komunikacie.

Największe korzyści przewidziano dla właścicieli pojazdów elektrycznych oraz tych, które nie posiadają zewnętrznego układu spalania.

Klasa emisji EURO pojazdu, wynikająca z dowodu rejestracyjnego, pozostaje niezmienna. Natomiast klasa emisji CO2 może ulegać zmianie, o ile pojazd nie zostanie uznany za niespełniający kryteriów uprawniających do ulg. Pojazdy zostaną przypisane do jednej z pięciu klas emisji CO2 na podstawie ich indywidualnych parametrów, co wpłynie na wysokość opłaty.

Informacje o emisji CO2 i innych cechach pojazdu będą przekazywane do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej. Szef KAS zweryfikuje je na podstawie dostarczonych dokumentów oraz danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Pojazdy sklasyfikowane w klasach 2. i 3. będą podlegały ponownej ocenie co sześć lat od daty ich pierwszej rejestracji, o ile nie korzystają z ulgowych stawek. Taki krok ma na celu zapewnienie aktualności informacji oraz sprawiedliwe naliczanie opłat. Nowelizacja ustawy ma zostać przyjęta w IV kwartale 2024 roku.

Autor: MAWI
Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Zakupy 19 kwietnia? Dino ogłasza. "2+2 gratis"
Ubezpieczenie OC to mus dla każdego kierowcy. Dlaczego jest tak ważne?
Umowa deweloperska to klucz do bezpiecznego zakupu mieszkania
Opłaty na autostradzie A1 powróciły - ile zapłacimy za przejazd?
"Każdy robi wszystko". Zapowiadają strajk, narzekają na warunki pracy
Japonia. Kierowca autobusu oszukał pasażerów na 6 euro. Stracił odprawę emerytalną
Cła Trumpa. Tysiące Polaków straci pracę? Ekspert wskazuje branże
Nowy system opłat dla turystów w Wenecji. Kary nawet do 300 euro
Ile zarabiają pracownicy Biedronki i Lidla? Wypłynęły dane
Poszli do Lidla w Polsce i w Niemczech. Te produkty kupimy u nas drożej
Kim jest doradca podatkowy i jaki jest koszt jego usług?
Nie Lidl i nie Biedronka. Gdzie najtaniej za wielkanocny koszyk?
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić