Biedronka zostanie ukarana? UOKiK postawił zarzuty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił właścicielowi sieci Biedronka, firmie Jeronimo Martins Polska, zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w związku z promocjami "Specjalna Środa" i "Walentynkowa Środa". Sieć nie ukrywa, że jest zaskoczona

BiedronkaBiedronka zostanie ukarana? UOKiK postawił zarzuty
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Jakub Artych

Jak poinformował UOKiK w komunikacie, chodzi o jednodniowe akcje promocyjne przeprowadzone 31 stycznia i 14 lutego 2024 roku. Urząd uznał, że w ramach tych akcji sieć Biedronka nie informowała jasno o zasadach promocji, co mogło wprowadzać konsumentów w błąd.

Promocje oferowały klientom "Zwrot 100% na voucher", jednak rzeczywiste warunki wykorzystania voucherów były znacznie bardziej skomplikowane niż sugerowały to hasła reklamowe. Według UOKiK, konsumenci nie mogli wymienić voucherów na dowolny asortyment, co sugerowała kampania promocyjna.

Przykładowo, za zakup trzech czekolad klienci otrzymywali voucher o wartości 13,99 zł na kosmetyki, ale mogli go wykorzystać tylko pod warunkiem dokonania zakupów z tej kategorii za minimum 29,99 zł. Dodatkowo, przy zakupie produktów na wagę kwota zwrotu była ograniczona do jednego kilograma, o czym konsumenci nie byli informowani w reklamach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Szeryf drogowy z Piaseczna nagrany. Kierowca nissana się doigrał

UOKiK zwrócił także uwagę, że na kartę lojalnościową sieci obowiązywał limit jednego vouchera, a istotne informacje dotyczące promocji były dostępne jedynie na stronie internetowej Biedronki.

W praktyce konsumenci mogli nie mieć możliwości zapoznania się z warunkami akcji w momencie, gdy zachęceni reklamą decydowali się na skorzystanie z promocji - ocenił Urząd.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że "wybór treści reklamowych i sposób ich prezentowania nie może wprowadzać konsumentów w błąd".

Klienci Biedronki kupili produkty wskazane przez sklep z myślą o tym, że realnie zaoszczędzą na produktach, które sami będą mogli wybrać. Tymczasem, już po fakcie dowiadywali się o istotnych ograniczeniach, przykładowo o możliwości wykorzystania vouchera tylko na określone produkty - dodał.

Jeżeli zarzuty UOKiK się potwierdzą, Jeronimo Martins Polska może zostać ukarane karą finansową w wysokości do 10% obrotu. Urząd przypomniał, że przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywać konsumentom "czytelne, jednoznaczne informacje niezbędne do podjęcia świadomej decyzji zakupowej".

Biedronka zostanie ukarana? Sieć odpiera zarzuty

W odpowiedzi na pytania PAP, sieć Biedronka wyraziła zaskoczenie komunikatem UOKiK, zaznaczając, że strony są w trakcie dialogu w tej sprawie.

Akcje promocyjne sieci mają na celu stworzenie realnych oszczędności dla polskich klientów - podkreślono.

Spółka zaznaczyła, że klienci byli informowani o korzyściach i zasadach promocji za pomocą strony internetowej, informacji w sklepach oraz wydruków na voucherach. "Wszystko zgodnie z wcześniejszymi rekomendacjami samego Urzędu" - dodano.

UOKiK przypomniał, że już wcześniej kwestionował sposób informowania konsumentów o promocjach Biedronki, wskazując na akcję "Magia Rabatów", w której oferowano vouchery za zakup konkretnych towarów. Klienci nie byli wtedy świadomi istotnych ograniczeń w wykorzystaniu tych voucherów, co doprowadziło do zobowiązania firmy do zmiany praktyk i przyznania poszkodowanym klientom rekompensaty w wysokości 150 zł.

Źródło artykułu: o2pl
Wybrane dla Ciebie
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
"Hit tygodnia" w Pepco. Tylko 25 zł za szt. Czas do 22 października
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
RTV EURO AGD tnie ceny. Zestawy garnków Tefal już od 399 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hit dnia w Media Expert. Tylko we wtorek drukarka za 49,99 zł
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Hity do sypialni w Jysk. Sprawdź promocje
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Kiedy i jak zacząć oszczędzać na emeryturę?
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Jesienne hity w Aldi za grosze. Sprawdź ofertę
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Dino kończy promocje 2+1 gratis. Zostały godziny
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Budowa domu w 2025 roku - ile trzeba wydać?
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Ekspresy do kawy taniej w zestawie. Sprawdź promocje Media Markt
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do 22 października w Lidlu. "2+1 gratis"
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk
Tylko do środy w Biedronce. Limit dzienny - 12 sztuk